Hej,

Jag har nyligen tillsammans med min sambo införskaffat ett hus. I vår stängda trappa som är "integrerad" i huset sitter en heltäckningsmatta.

Har dragit loss några trappsteg, mattan lossnar relativt enkelt däremot sitter det som någon typ av foam eller så är det delar kvar av mattan. Lyckats efter mycket om och men få bort även denna för att hitta en lager med lim som sitter stenhårt i träet under. Tror även att det kan vara fernissa efter limmet.
Vi fick bort det med t-röd spackelspade och 4h svett, för ett halvt trappsteg. Lyckades dessutom skada träet ytligt i processen.

Först var vi inne på att ta bort mattan och lägga laminat, men eftersom träet såg så pass bra ut där vi tittat så tänkte vi försöka få bort det för att ytbehandla träet under.

Kan någon rekommendera något verktyg som är lämpligt för detta? Vill som sagt få trärent.
 
Hej Robba,

Tack för ditt svar. Verkar som att det blir hårt arbete. Har du något bra tips på att få loss mattan/foamliknande materialet? Har tittat på mattborttagare men de verkar alldeles för stora och klumpigaa för detta :/
 
Redigerat:
Kör med en färgskrapa för husfasad. Plöjde igenom 16 trappsteg på 20 min!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.