AnneFi
Jag vet inte om denna tråden passar bäst här eller i trägård men jag försöker.
Vi har en avskyvärd nypon/thuja/taggbuske häck som vad det ser ut som står 0,5-1m in på min tomt.

Får jag ta bort denna och ersätta den med plank eller måste grannen först tillfrågas?

De sköter inte den den av trädgården alls, för att vara ärlig så ser den ut som en soptipp med gamla frigolit lådor och annat skit.
tanken är ju att slippa utsikten på deras skit och att kunna utnyttja skugghörnan utan att fastna i den.

vad kostar det att få ut någon som visar exakt vart gränsen går för att vara på den säkra sidan att tomtpinnen sitter rätt?
 
För att fastställa tomtgränsen, tag kontakt med lantmäteriet. Om det finns befintliga tomtpinnar kan inte kostnaden bli så dyr. Lantmäteriet kan ju se om "pinnarna" sitter rätt, det kan vara bra att ha klara papper om grannen undrar. Det är inte fel att tala om för grannen vad ni har för planer, ta ner häcken och sätta upp plank.
 
Plank kräver normalt sett bygglov. Se här: http://www.byggahus.se/node/120

Skulle tippa på att en utsättning av en gräns går på någon eller några tusenlappar, men ring den lokala Lantmäteriförvaltningen och fråga.
 
AnneFi
jag vet om att plank normal sett kräver bygglov,
jag får gå ner på kommunen och kolla vad som gäller.

"lyckligtvis" bor jag på en mitt-tomt, där jag har 24M låg mur, 2M baksida på förråd, 18M avenbok, 6M thuja på ena sidan.
blandhäcken 23M kortsida.
andra långsidan har 40M avenbok 5M plank och 5M avenbok.

Tror inte mina grannar har behövt bygglov till sina plank(eller inte sökt?) så jag hoppas på att det ska gå problemfritt!

En av pinnarna har jag hittat den sitter i en betongklump, jag kan inte nå den så jag inte känna om den är fast eller om den kan ha blivit flyttad, den andra hittar jag inte.

Jag ska naturligtvis prata med grannarna, det enda problemet jag kan tänka mig dom kan ha (eftersom dom inte bryr sig om häcken) är att om min tomtgräns är en meter in så hamnar planket en meter längre in.
 
AnneFi
Nu börjar det närma sig, jag ska prata med mina grannar i veckan.
såg att grannarna har plöjt halva sin trädgård och slängt allt i häcken.
hoppas inte att tomtpinnen är det jag tror för då har dom fällt ett träd som är mitt.

uppenbarligen är dom inte intresserade av häcken över huvudtaget för då slänger man väl inte en jätte hög med träd och buskar på den...

om det skulle vara så att dom inte vill ha plank utan vill ha häcken kvar, vad händer då? den står ju på min tomt.

om dom vill ha det, får jag sätta planket precis innanför tomtgräns då eller måste jag sätta den där häcken har stått så jag kan olja det själv.

det senare alternativet tycker jag är psykopatiskt, jag tycker att det är jobbigt att jag har tomt på andra sidan och har rätt och ska sköta sakerna själv.
 
Jag har för mig att jag läst om andra här som har byggt "fällbara" staket för att kunna underhålla på båda sidor utan att kliva över till grannen. Det borde funka med plank också, även om det är meckigt så är det ju inte så ofta du behöver vika ner det.
Om din granne har fällt ett träd som är ditt så kan du kanske använda det som ess i ärmen för att de inte ska bråka om det plank du vill ha.
 
Bygg staktet i moduler, som gör det möjligt att både montera och demontera från din sida. Då behöver du inte prata med grannen varken när det gäller uppsättning av planket eller underhållet av det.

Mycket smidigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.