Hej,

På min vind ligger det först ett lager sand och sen på det grus runt murstocken.
Jag skulle vilja ta bort sanden och gruset, och istället gjuta runt murstocken med flytspackel/cement.
Min fråga är först och främst, jag lär väl behöva någon rörelsefog mot trägolvet? Hur hade ni gått till väga med den?
Fråga två är, hur hade ni gjutit, och med vad?
Har grävt lite med fingrarna och uppskattar att det är ca 10-15cm djupt. Under kanten vid trägolvet är det en regel som sticker in i sanden ca 2-3 cm.
Vid murstocken blir den några cm bredare precis under sandytan.
Lager av sand och grus vid en murstock med ett vitt trägolv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grus runt en murstock på en vind bredvid vitt trägolv med synlig regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett lager av vitt grus ovanpå sand, nära en betongkant vid ett byggprojekt för att gjuta vid murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Jag undrar om det inte är den som har målat trägolvet som tyckte det var fint med vitt grus på sanden.

På min vid från 1919 så är murat en krage som håller isolermaterialer (spån) på behörigt avstånd från murstocken. Sanden fyller nog samma funktion hos dig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar om det inte är den som har målat trägolvet som tyckte det var fint med vitt grus på sanden.

På min vid från 1919 så är murat en krage som håller isolermaterialer (spån) på behörigt avstånd från murstocken. Sanden fyller nog samma funktion hos dig.
Det är säkerligen så att gruset tillkommit senare.
Men jag skulle gärna vilja få bort både grus och sand. Det är otroligt opraktiskt med barn i huset då det hamnar överallt.
 
Ingen som har något mer att tillägga? Gjuta kanske är helt fel med tanke på värmespridning, men vad skulle ni gjort istället för att slippa sanden då?
 
Jag skulle satt en skiva som nästan når fram till murstocken.
Sen klätt med en plåtvinkel eller vinkeljärn.
Hej förresten, vi är nästan grannar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.