Jag har en granhäck som jag inte längre orkar klippa (70 m lång och nu 2 m hög). Jag har hört att om jag kapar topparna rejält så dör den. Stämmer det?
På några ställen i häcken har jag gjort just det och på vissa av dessa har den dött, men på andra inte. Även om det kommit upp nya skott intill.
Jag vill ha bort häcken utan att behöva ta hjälp av motorsåg, flismaskin och grävmaskin.

Någon som har tips?
Hälsningar
Mats
 
Claes Sörmland
Roundup koncentrat. Borra hål i stammarna och fyll på.
 
Fast hur hade du tänkt att få bort den? Oavsett om den lever eller är död så måste du väl såga ner granarna sedan?
 
Ja, jag kanske är korkad, men det är nog enklare att gräva upp en död gran än en grön gran? Eller?
 
J
Kapa ner dom, dom dör då, men spara en till nästa jul :D
 
Hehe, du har helt rätt, men jag vill göra det stegvis och gärna att de är döda när jag gör det. Det får bli Roundup + toppkapning och får ta några år. Tack för alla tips!
 
Fast inom dom närmsta 10-20 åren är det nog lika mycket jobb att gräva upp dom som när dom levde.
Grävskopa direkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J
S superplinten skrev:
toppkapning och får ta några år
Toppkapning, då får du flera toppar, varje översta gren blir en ny topp , hoppsan nu fick du 4 nya toppar
 
Ja, jag överväger det också!
 
Vi har en äldre, väldigt gammal, man i byn som varje vår sedan freden i Roskilde eldat gräs och löv på sin stora tomt.

Förra året märktes det tydligt att eld är snabbare än honom med rullator... Då åkte hans gamla granhäck och den är död fortfarande:crysmile:

Gubben tog dock det hela med ro och konstaterade att utsikten blev bättre.

Jag förmedlar gärna kontakten er emellan(y)
 
Du skojar! Ungefär samma situation här, jag är den gamla gubben! Vill han komma hit och ta bort häcken är han välkommen! :rofl:
 
Roundup dödar inte granar, så det funkar inte. Lövträd, gräs och det mesta annat styrker med av Roundup, men inte barrträd.
 
Är du hundra på det?
 
S superplinten skrev:
Du skojar! Ungefär samma situation här, jag är den gamla gubben! Vill han komma hit och ta bort häcken är han välkommen! :rofl:
Vill inte lova någonting. Han är ju ändå ca 90 år och hans barn har, tillsammans med brandkåren, strängeligen förbjudit honom att elda mer.

Men det är ju ingen som behöver få reda på det;)
 
Japp 100%, Roundup dödar inte gran. Jag har själv använt det det i en granplantering för att bekämpa sly. Björkslyet är borta och granplantorna är kvar. Om man besprutar för tidigt på sommaren, innan årsskotten förvedats, så skadas årsskotten men inte resten av trädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.