Hej,

Oerfaren av att lägga golv (laminat) men tänkte ge mig på ett försök iaf.

Har kikat en del på Youtube och verkar inte vara omöjligt men jag har en fråga som jag inte hittar svar på, hur tar man bort golvsocklar på ett enkelt sätt?
 
E Eli G skrev:
Hej,

Oerfaren av att lägga golv (laminat) men tänkte ge mig på ett försök iaf.

Har kikat en del på Youtube och verkar inte vara omöjligt men jag har en fråga som jag inte hittar svar på, hur tar man bort golvsocklar på ett enkelt sätt?
En smal kofot. man får slå ner den ovanifrån. Men ska du verkligen lägga laminat på den fina parketten?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Men ska du verkligen lägga laminat på den fina parketten?
Han vill väl åt värdeminskningen som laminat ger (y)
 
  • Haha
Tompafix och 1 till
  • Laddar…
Haha jo absolut, vem vill inte minska värdet på sitt hus

Golvet är slitet och tror inte det går att reparera/slipa. Har ni några förslag på om det går att rädda?
 
  • Ljus träparkettgolv i två nyanser, rutigt mönster, interiör, ihopfogade träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med synlig struktur, golvplankor i olika nyanser, vit dörrlist, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv i förgrunden, skadede skivor nära dörrtröskel, diagonalt perspektiv, inomhus, varierande färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
E Eli G skrev:
Haha jo absolut, vem vill inte minska värdet på sitt hus

Golvet är slitet och tror inte det går att reparera/slipa. Har ni några förslag på om det går att rädda?
De flesta golv går att reparera. Speciellt gamla golv. Bra golvfirmor kan byta ut enstaka bitar och sedan slipa hela golvet.
Ta in offerter och kolla prisbilden. Ett laminatgolv känns kallt jämfört med trägolv
 
Vet du om golvet har slipats förr? Man brukar ju kunna få ut ca 3 slipningar ur en parkett om man inte tar för mycket per gång.

Om det är för illa så går det självklart inte att rädda men nog är väl en ny parkett mycket mysigare än laminat? Ett laminatgolv har ju bara ett visst antal bilder tryckta på bitarna så i ett större rum (som ett vardagsrum som detta ser ut som) ser man återkommande mönster lätt.

För att svara på din ursprungliga fråga så är det smal kofot, gärna av bättre kvalité som gäller för att bryta bort socklarna. Lägg gärna en masonitbit eller plywoodbit mot väggen när du bryter så slipper du göra fula märken i väggen som måste spacklas efteråt.
 
H
En kniv, ett litet slag och ett knick! Sen fortsätter du bara försiktigt tills sockeln är lös.
 
man ska använda ett brett stämjärn om vill ha bort listen oskadd
 
Träkilar är ännu bättre. Men liten vinkel/spetsig form och spridda över hela listens längd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.