Hej jag har ett sovrum som tidigare varit garage, således finns en golvbrunn i gjutjärn. Huset är byggt 1973.

Hur blir jag enklast av med brunnen , funkar det att helt enkelt bara gjuta igen gjutjärnsbrunnen eller vad kan det ha för konsekvenser etc ?

Mvh Hasse:)
 
Det borde väl gå bra att gjuta igen brunnen. Det enda möjliga problemet skulle väl vara om brunnen (oavsiktligt) fungerar som avluftning för avloppet. Å andra sidan, om det inte stinker i rummet så finns det antagligen ingen anslutning till avloppsystemet kvar, och då är det ju inga problem. (Jag antar att det inte finns vatten i vattenlåset -- om rummet nu används som sovrum.) Prova att täppa igen brunnen temporärt under en tid innan du gjuter för att se om du får problem med övriga avloppet.
Må gott!
/ulf
 
Man har väl inte avluftning för avloppet i en brunn? Avluftningen brukar väl sitta på taket till huset?

+Ett litet tips på vägen....

Om du nu motförmodan skulle vilja använda brunnen igen, någongång i framtiden.
Så gjut inte igen hela brunnen, utan kläm dit en frigolitbit i botten, eller isolering av något slag.
Gjut sedan ovanpå detta, förenklar en hel del för dig om du nu skulle vilja använda brunnen igen.
Tag gärna ett foto, med lite mått osv utmarkerat, så du vet vart brunnen sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.