Hej!
Har en skorsten där man i början av 80-talet satte in ett insatsrör i rökkanalen istället för att glidgjuta. Tidigare användes en kombipanna som oljeeldades. Nu funderar jag på att ansluta denna rökkanal till en ny renodlad vedpanna. Kanalen måste tätas och därför vill jag ta bort det gamla insatsröret och istället glidgjuta kanalen. Har försökt att få loss det gamla röret men det sitter fast som berget. Kanalen har inte varit i bruk på många år och jag gissar att röret rostat och stelnat till i en krök i kanalen. Har ni några tips om hur jag bör gå till väga för att kunna lossa insatsröret? Är man tvungen att bila upp skorstenen i höjd med kröken? Smarta tips mottages gärna!

DIY:aren
 
Kanske kan gå att få in en tiger och kapa röret på lämpliga ställen. Krävs ju bara en smal springa då.
 
Rören som man stoppade ner är ofta konade längst ner. Sedan har man fyllt med t.ex. leca-kulor mellan rör och skorstensvägg. Så var det hos oss. Vi fick ta upp ett hål i skorstenen där slutet på röret var. Där krafsade vi ut alla lecakulor. Sedan kunde vi dra upp röret.

Obs, fallet jag beskriver är när man har ett rör bara en bit av skorstenen, vanligen uppifrån och ner till varma våningar för att undvika syrautfällningar i den kallare delen av skorstenen (samt att minska draget.).
 
Jag har tömt rökkanalen på den vermiculit som använts som isolering runt insatsröret. Trots detta sitter det fast stenhårt. Känns ändå som om jag blir tvungen att göra ett större hål i sidan för att få ut den del av röret som sitter fast. Man kan ju förstås prova att kapa av röret först genom ett mindre hål.
 
Du känner ingen som kör lyftkran?
 
Brukar man inte gjuta fast röret både uppe och nere så var det iaf gjort här hemma.
 
Kranar du ut prylarna riskerar du att rasera hela skorstenen. Möjligen ett spel på toppen och svetsa en ögla i röret ungefär som när man drar skorstenen.
 
Gjutning upptill och ingjuten stos nertill är borttaget.
Röret hänger fritt nere i pannrummet och är flexibelt. Rimligen borde flexibiliteten i röret finnas kvar i den del av skorsten som befinner sig i de uppvärmda boytorna. Antar att röret stelnat i höjd med husets ouppvärmda vind, alltså i skorstenens sista 3m.
Lyftkran lät brutalt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.