Hej! Jag behöver ta bort ett gammalt element men undrar om jag kan göra det själv eller om jag måste anlita någon för det. Laddar upp en bild så ni ser hur det Ser ut. Är ett vattenburen system.
 
  • Gammalt vattenburet element med synliga anslutningsrör och ventiler vid en vägg, behöver demonteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lingebark Lingebark skrev:
Hej! Jag behöver ta bort ett gammalt element men undrar om jag kan göra det själv eller om jag måste anlita någon för det. Laddar upp en bild så ni ser hur det Ser ut. Är ett vattenburen system.
Ingen som vet? Behövs systemet tömmas eller går det o ta bort elementet utan att göra det?
 
Fairlane
Allt går att göra själv såklart, men visst är det lite struligt. Ska elementet bort permanent eller temporärt?

Är det en lägenhet så är det nog läge att kolla med föreningen, särskilt om det ska bort permanent. Är det eget hus så gör man som man vill. Tänk på att rören fortfarande kommer sticka upp, även om du skulle kunna lyfta golvet och skarva under så är skarvar under golvet inte att rekommendera.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Allt går att göra själv såklart, men visst är det lite struligt. Ska elementet bort permanent eller temporärt?

Är det en lägenhet så är det nog läge att kolla med föreningen, särskilt om det ska bort permanent. Är det eget hus så gör man som man vill. Tänk på att rören fortfarande kommer sticka upp, även om du skulle kunna lyfta golvet och skarva under så är skarvar under golvet inte att rekommendera.
Detta är hus och det ska bort permanent och sitter i källaren. Kan man stänga av tillförseln av vatten till elementet o sen ta bort det eller måste man tömma systemet först? Om det går att avgöra på bilden?
 
Är inte hundra men jag tror knappast att du kan stänga av det radiatorkopplet, tömning eller rörfrys är det nog som gäller.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Först så måste man veta om det är ett 1-rörsystem eller om det är ett 2-rörsystem.
Om det är 1-rörsystem så måste rören byglas/förbikopplas, [länk]
Hur tar jag reda på det?
 
Om man stänger termostaten i ett ett-rörssystem blir radiatorn kall men kopplet där nere mellan rören (by-pass) fortfarande varmt. Vid tvårörs blir hela kopplet kallt.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.