Vet inte om det är på rätt ställe...golv...isolering...grundarbete (det är ju alla tre egetnligen)

Håller på att fixa min krypgrund samt isolera om golvet i huset och om dem gillade spik i det första rummet så är den nya favoriten LIM, lim i massor.

Det är alltså en limmad spånskiva som ligger på tvärbjälklaget(heter det så?) och när jag plockar bort spånskivan så stannar mycket av skivan just kvar på bjälkarna.

Hur får jag bort detta på bästa sätt, för det måste ju bort om det skall bli plant och fint för glesen som sedan skall läggas på.

Hyvel? Sticksåg? eller vad är bäst?
 
Stod inför samma problem för några månader sedan och hittade inga bra tips om det!

Jag försökte slipa och det var värdelöst, slippappret geggar igen av gammalt lim.

Hade viss framgång med stämjärn (krävde dock försiktighet för att inte skada bjälkarna) och med en vanlig och rätt slö morakniv som jag "hyvlade" med genom att hålla den i låg vinkel tvärs bjälken och dra mot mig. Båda sätten var dock mycket arbetsamma.

Den slutliga vinnaren kom när jag fick en billig elhyvel i julklapp. Bara att köra på, och minska skärdjupet när det inte var så mycket spån kvar för att undvika att ta för mycket.
Man fick förstås se noga till att det inte fanns rester av spik eller skruv kvar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.