B
Har gjort slag i saken och beställt takbyte. Men jag ser att man låter den gamla pappen sitta kvar och lägger ny över. Är detta gängse praxis? Eller bara ett sätt att spara tid? Ni som vet får gärna berätta för mig om det är OK eller inte att låta gammal papp sitta kvar. :)
 
Jag lät min sitta kvar den satt fast bra också....
Jag ser bara en anledning att ta bort den gamla det vore om man inte ser eller är osäker på om rotningen är OK...

Mvh
 
Milkshaken
ja jag har aldrig varit med om att lägga ned den tiden(pengar) på att ta bort den gamla pappen, för då måste man spika ned ännu mer Alt, dra bort spik, för att inte dessa gamla spikar ska gå igenom den nya pappen...
jag la själv på den nya pappen över den gamla på mitt hus i somras... precis som vi har gjort med en mängd olika tak under åren...
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Det brukar stå i papptillverkarnas monteringsanvisning att den gamla pappen kan sitta kvar om den är hel.
 
Hej!
Jag ska till att lägga nytt tak, men isoleringen är under all kritik och därför tänkte vi lägga utanpåliggande isolering typ thermisol. Skall man även då ha takpappen kvar och lägga microduk över pappen och sedan thermisolen, eller är det bästa att slita bort pappen helt?
 
Mikael_L
Olaan skrev:
Hej!
Jag ska till att lägga nytt tak, men isoleringen är under all kritik och därför tänkte vi lägga utanpåliggande isolering typ thermisol. Skall man även då ha takpappen kvar och lägga microduk över pappen och sedan thermisolen, eller är det bästa att slita bort pappen helt?
Om monteringsinstruktionen föreskriver ett diffusionsöppet lager (som jag misstänker att det kan vara här) så är ju takpapp kvar inte någon hit, då takpappen är diffusionstät.

Står det inget i klartext tycker jag att du ringer eller skriver och frågar thermisol.
 
hej jag lade om vårat tak förra hösten o då rev snickarna bort den gamla pappen,jag fråga varför o fick till svar att det kommer att bygga för mkt,sen kanske det var för att se om det var nån röta i råsponten,men jag har även sett att dom flesta låter pappen sitta kvar
 
Mikael_L skrev:
Om monteringsinstruktionen föreskriver ett diffusionsöppet lager (som jag misstänker att det kan vara här) så är ju takpapp kvar inte någon hit, då takpappen är diffusionstät.

Står det inget i klartext tycker jag att du ringer eller skriver och frågar thermisol.
Tack för svaret!
Vi har en klassisk 50-tals villa på 1 1/2-plan, där två tidigare vindsutrymmen med snedtak är omgjorda till barnrum. Vi har isolerat så gott vi kunnat innefrån för att inte stjäla så mycket utrymme, men rummen blir gärna lite kalla på vintern och varma på sommaren. Vi löser detta med att låta dörrarna stå öppna, då det behövs väldigt lite för att lufta ur dem alternativt värma upp dem. Själva vinden är väldigt liten med mycket ihopsjunkna spån. Kommer det att göra mycket för energiförlusten om jag isolerar vinden fast vindsutrymmet är så pass liten del av själv takytan(barnrummens snedtak är stor yta av taket). Hoppas ni förstår vad jag menar?
Jag vill helst göra på det klassiska viset och isolera innefrån, men då blir rummen ganska små och låga i tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.