Hej
Jag har en gammal olje/vedpanna inte har använts sen förra ägaren installerade värmepump (jordvärme) -86.
Vi bytte till en nyare värmepump för snart 4 år sen (januari -20).
Den gamla olje/vedpannan är fortfarande ansluten med rör, men elledningen till cirkulationspumpen är borttagen och det saknas även något mer elektroniskt tror jag på framsidan.
Jag kommer aldrig använda pannan så jag vill ta bort den. Frågan är hur jag ska kapa rören.
Såhär ser rördragningarna nu:
Handritad skiss över ett värme- eller rörsystem med pannor, pumpar och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vissa saker är jag inte helt klar med vad de har för syfte/funktion. Dessa är markerade 1-4
1. Verkar höra till originalinstallationen för olje/vedpannan och vara en ventil, följt av gissningsvis ett filter och sen vet jag ej. Se följande bilder av samma "del":
Blått rörsystem med ventiler, kranar och kopplingar i ett tak. Viss rost synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörledning och ventil under tak, möjligt ventilations- eller vattensystem, industriell känsla, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Verkar ha tillkommit vid värmepumpsinstallationen -86 och vara en ventil följt av en säkerhetsventil och något mer? Kan det vara för att säkerställa ett maxtryck till värmepumpen? Det blå röret leder ut på golvet. Se bild:
VVS-installation med kopparrör, blå ventiler och rörkopplingar under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Sitter efter påfyllnadsventilen som fyller på kallvatten i radiatorsystemet. Kan det vara en backventil, borde ju vara vettigt att ha så inte radiatorvatten kan råka gå baklänges in i kallvattenledningen? Se bild:
Industriell miljö med rör, brandvarnare, ventiler och en brandsläckare, markerad läckpunkt på rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Tillkom vid nyinstallation av värmepump -20. Verkar vara en säkerhetsventil med rör som mynnar ut vid golvet. Jag tror att vid övertryck i radiatorslingan så kommer det ut vatten här, men även expansionskärlet bredvid värmepumpen har ju ett sånt rör så jag är lite osäker på dess funktion?
Blått pannskåp med kopparledning framför, i ett rörigt och industriellt utrymme.

Vid urkoppling av kall och varmvatten från olje/vedpannan så borde det väl bara vara att kapa och proppa vid t-förgreningen 6 och 7?

Vid urkoppling av olje/vedpannan från radiatorsystemet borde det väl bara vara att kapa och proppa vid t-förgreningarna vid 8 och 9? För visst har shunten ingen funktion längre? (ventilerna vid 5 är avstängda sen långt tillbaka)
Frågan är var man sedan ska koppla på påfyllnadsventilen till radiatorslingan? Spelar det någon roll egentligen?

Jag har förresten en Y-förgrening i radiatorslingan direkt efter sammankopplingen av olje/vedpannan och värmepumpen. Detta pga en utbyggnad -69.
Rören som går mot värmepumpen går upp mot taket direkt höger utanför bilden.
Kan man koppla ihop de 2 radiatorslingorna (vänster och höger i bild) med en T-koppling som ansluts rakare i takhöjd mot värmepumpen, eller måste förgreningen vara som ett Y?
VVS-installation, rör, målade markeringar, mätare, avstängningsventil, isolering, elektrisk kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Jag förmodar att det är asbest i varenda jäkla böj som är gasvävslindad så där kommer jag iakta försiktighet vid eventuell rivning.

Med vänlig hälsning
Niclas
 
Redigerat:
1: bild 1 & 2, avstängningsventil & backventil i ett paket, samt säkerhetsventil, inkommande kallvatten till VVBn. (Ta bort)

2: bild 3, samma som 1 förutom att den även har en vakuumventil. (Vara kvar)

3: troligen backventil ja.
Kolla värmepumpen om den har intern påfyllningsventil för radiatorkretsen, om den har det kan "3" utgå.

4: ja enheten med röda ratten är en säkerhetsventil för radiatorkretsen.


Det ska kunna gå att kapa å blinda vid 6, 7, 8 & 9.
 
Demmpa Demmpa skrev:
3: troligen backventil ja.
Kolla värmepumpen om den har intern påfyllningsventil för radiatorkretsen, om den har det kan "3" utgå.

4: ja enheten med röda ratten är en säkerhetsventil för radiatorkretsen.
Då var jag inte så fel ute iaf. Tack för svaren.
Jag hittar ingen intern påfyllnadsventil för radiatorkretsen i värmepumpen som är en Thermia Diplomat Optimum G3.
Finns det rentav något ställe att föredra? Nu sitter den ju på utgående, men kan man rent tekniskt även ha den innan expansionskärlet?
En sån här påfyllnadsventil med inbyggd backventil verkar lämplig:
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-538-thermofill-pafyllnadsventil-rak-klam-15/

Angående nr 4, bilden med säkerhetsventil för radiatorkretsen. Jag har ju även en liknande ventil på expansionskärlet, har de samma funktion, men en för vardera panna? Dvs att den som sitter på olje/vedpannan inte behöver flyttas när jag tar bort olje/vedpannan?
Ett pannrum med värmepanna, expansionskärl, rör, kartonger och rörmokeriutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är samma funktion på bägge säkerhetsventilerna, normalt behövs det bara en även om det är två "pannor".
Men om det finns avstängningsventiler mellan de bägge pannorna så behöver varje panna ha sin säkerhetsventil.
 
Behöver du utrymmet som frigörs när du tar bort vedpannan? Skulle aldrig ta bort ursprunglig/kompletterande uppvärmning med all färdig rördragning. Om du rustar upp systemet så att det fungerar så har du lite redundans till vintern (och när Putin tycker att Sverige ska bli en rysk provins).

Mvh
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.