S
Hej!

Hus från 70-talet med gamla elradiatorer som jag önskar ta bort. 380 volt. Hur bör jag göra?

Se bilder på hur det ser ut idag.
 
  • Diagram på en elradiator med instruktioner för koppling, märkt "max 3300 Watt".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla anslutna elradiator-kablar med 380 volts märkning i ett dammigt elutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elradiator fäst vid vägg med synlig ledning och kopplingsdosan öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall alla radiatorer bort? Radiatorn på bilden ser ut att även styra en till radiator med sin termostat. Det kan påverka om du skall ha kvar några av dem.

Du behöver något att isolera trådarna med efter att du lossat dem. Skaffa några kopplingsklämmor för det ändamålet. Vidare behöver du doslock att täcka dosan i väggen med. Börja med att bryta strömmen. Sedan lossar du trådarna från kopplingsplinten i radiatorn och sätter kopplingsklämmor på ändarna. Skruva bort elementet från väggen, peta in de isolerade trådarna i dosan och skruva dit doslocket.
 
S
Hej och tack för svaret!

Ja det sitter tre i rad på samma vägg och alla ska bort. Så jag sättet en klämma på varje tåt? Jag kopplar inte ihop någon av dessa?
 
De blå som nu sitter ihop kan du fortsätta att ha ihop. Från bilden går det inte att säga säkert om det kan påverka radiatorer i ett annat rum. Men troligen inte. Skall du inte ha något nytt element?
 
Ryck ur alla trådar som inte längre behövs och koppla ihop dom som ev behövs samt sätt ett skruvat lock över dosor eller en utanpåliggande dosa OM ledningarna måste vara kvar.
 
S
Supertack. Som alltid ett fantastiskt forum. Tack för att ni delar med er av kunskap och erfarenhet.
 
S
Ok va?
 
  • Elektrisk dosa med flera anslutna kablar och kabelklämmor, damm och spindelväv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar med WAGO-kopplingar som sticker ut från ett öppet eluttag i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.