Jag har flyttat in i ett sextiotalshus där det tidigare har suttit gamla radiatorer som krävde en termostat på väggen. När de kopplades ur satte elektrikern dit fula kulodosor istället för "det måste vara så". Men finns det inget sätt att bli av med dem? Jag inser att vi måste in och riva i väggen, men då vi har rivit tapeter och det ändå är uppfransade treetexskivor som skulle må bra av att bytas ut så känns det inte som så mycket extra jobb. Är det möjligt att dra om trådarna på ett lagligt sätt? Jag gissar att det kommer upp två pvc-rör inne i väggen, ett med ström "in" och ett med ström "ut". Det är en enplansvilla där centralen sitter i källaren.
 
J
Du har haft en elektriker på plats ,vad är det för nya radiatorer du har , satt det någon kontaktor vid centralen som klonkade när du vred på termostaten , då kanske termostaten kopplade allt , eller var det en termostat i varje rum .
Ett foto på där termostaten satt och ett hur det ser ut bakom dom nya radiatorerna kan rätta ut frågetecken
 
Kanske menade elektrikern bara att det måste göras någonting så att inte kablarna stack ut lösa? Och att föreslå att man skulle riva väggen för att få en snyggare elinstallation kanske han inte vågade? ;)

Jag förstår det som att du tagit bort de gamla elradiatorerna men inte satt in några nya utan att dosan bara är till för att skydda kablarna som inte längre används. Om du ska ha dit nya elradiatorer borde man kunna göra kopplingen i en dosa infälld i väggen istället, men om det är snyggare är nog en smaksak. Ska du inte ha nya elradiatorer kan du ju välja mellan att då antingen ha kvar kablarna dolda i en infälld dosa eller att helt enkelt ta bort dem helt.

Men för att det ska vara lagligt ska det göras av en elektriker.
 
J
Ska du ha nya radiatorer där , så är det för det mesta kopplingsdosor som sätts över rören och en kabel går från radatorn till den den syns då inte bakom radiatorerna , det finns även ( namn ) anslutningsdosa som ca 15mm hög .
River du Tretexen så går det bra att montera en infälld dosa på dom , och ska det vara till radiatorer där så går det göra vägguttag av det , under förutsättning att det finns en nolla och inte är ren 400V
 
J jojo123 skrev:
Du har haft en elektriker på plats ,vad är det för nya radiatorer du har , satt det någon kontaktor vid centralen som klonkade när du vred på termostaten , då kanske termostaten kopplade allt , eller var det en termostat i varje rum .
Ett foto på där termostaten satt och ett hur det ser ut bakom dom nya radiatorerna kan rätta ut frågetecken
De nya radiatorerna har inbyggd termostat. Jag vet inte vad en "kontaktor" är? Allt detta gjordes innan jag flyttade in, så jag går bara på vad jag hört muntligt från den förre ägaren.

Det satt en termostat i varje rum, på tvåfasledningen som nu går till elementen. I varje rum sitter nu en kulodosa på motsvarande ledning.
 
M Mikael 81 skrev:
Kanske menade elektrikern bara att det måste göras någonting så att inte kablarna stack ut lösa? Och att föreslå att man skulle riva väggen för att få en snyggare elinstallation kanske han inte vågade? ;)

Jag förstår det som att du tagit bort de gamla elradiatorerna men inte satt in några nya utan att dosan bara är till för att skydda kablarna som inte längre används. Om du ska ha dit nya elradiatorer borde man kunna göra kopplingen i en dosa infälld i väggen istället, men om det är snyggare är nog en smaksak. Ska du inte ha nya elradiatorer kan du ju välja mellan att då antingen ha kvar kablarna dolda i en infälld dosa eller att helt enkelt ta bort dem helt.

Men för att det ska vara lagligt ska det göras av en elektriker.
Ja, alternativet är en dosa med täcklock, och kanske längre ner på väggen men är det inte möjligt att sätta in nya pvc-rör och dra om trådarna där?
 
J
Då det är/var termostater i varje rum blir det svårt att få till det bra , nu går det ledningar från centralen via dosor i eller på vägg direkt ut till radiatorerna , du får kolla hur många säkringar som går ut , är det 3 säkringar för värme så är det uppdelat antingen
i någon dosa i vägg eller allt går till rören i väggen bakom gamla elementen och med rör därifrån till termostaten
Hur många rör kommer ut bakom elementen , 2 eller 3
 
H HansomeHanson skrev:
Ja, alternativet är en dosa med täcklock, och kanske längre ner på väggen men är det inte möjligt att sätta in nya pvc-rör och dra om trådarna där?
Absolut! River man ändå i väggen kan man definitivt passa på att dra VP-rör och lägga elen i dem.
 
J jojo123 skrev:
Ska du ha nya radiatorer där , så är det för det mesta kopplingsdosor som sätts över rören och en kabel går från radatorn till den den syns då inte bakom radiatorerna , det finns även ( namn ) anslutningsdosa som ca 15mm hög .
River du Tretexen så går det bra att montera en infälld dosa på dom , och ska det vara till radiatorer där så går det göra vägguttag av det , under förutsättning att det finns en nolla och inte är ren 400V
De nya radiatorerna är LVI meb510 230-1000W, är det två faser möjligen? Här är en bild på kulodosan isärmonterad. Svart, vitt och rött. Det röda måste vara jord, på centralen står det "röd och gulgrön jord förekommer".

Isärmonterad anslutningsdosa med svarta, vita och röda kablar mot skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns inte något måste i gamla anläggningar, men det röda är troligen jord - en elektriker mäter för att veta innan man kopplar. :)

MEB-510 230-1000W låter som en begagnad (i alla fall verkar de inte tillverkas längre). Och 230 syftar väl på spänningen och i så fall är det en fas. Annars hade det kanske varit en MEB-510 400V-1000W.

Men ska du ha dit en elektiker för att göra förläggningen dold i väggen istället så är det inte en stor sak att ordna med nolla om det saknas.
 
Nu är det svårt att dömma av bilden men det kan vara så att din installation delvis är utförd med EKK. På den tiden la man kablar bakom plastkanaler och hade VP-rör inom samma modul. Husen var då byggda i moduler. Att då helt få bort skarven är svårt genom att t.ex. ”dra om”. Är kablarna bara åtkomliga så går det men många husägare har tagit bort dessa demonterbara plastkanaler och ersatt med trälister.
 
J
H HansomeHanson skrev:
Det röda måste vara jord, på centralen står det "röd och gulgrön jord förekommer".
Det är nog rätt det du tänker , det är en form av äldre installation , då fanns det svart noll och vit/grå som fas , men det går inte att säga exakt vad som finns där utan att mäta mellan vit/grå och svart samt mot röd .
Så som det ser ut där , är det nog en dosa till i det rummet för dom går vidare syns som , och kanske är kopplade i någon dosa med koppling till centralen . Kolla om det sitter någon dosa under tapeten , knacka lite lätt med hammarskaftet mellan
15 + 20 cm ner från tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.