Ska lägga överbliven askparkett i en liten genomgångshall. Hallen har gamla torra golvlister som jag inte kommer kunna ta bort utan att bryta sönder dem. Vilket jag inte vill. Att lägga parketten med distans mot lister och sedan täcka med kvartlist blir svårt och/eller fult. Vad göra? Är det på något sätt möjligt att såga/fräsa 15 mm list från golvnivån? Kommer inte på något sätt som funkar i praktiken. Återstår bara att bryta sönder golvlisterna?
 
Det finns en bra maskin som heter Fein, den brukar man använda när man kapar in golv under dörrfoder mm. Kolla med någon lokal uthyrningsfirma för den är inte billig, tyvärr.
 
  • fein_multimaster2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fein är alltså märket. Sök på Multimaster på verktygsforumet så kommer du bli överöst med välförtjänta lovord! Bosch har också en variant.

Kan nog ta ett tag att ta bort nedre delen av golvlisten med denna, men det skulle helt klart funka. Avverningen är inte jättestor (men fina snitt blir det) så var beredd på att klyvning av trä som det blir frågan om kan nog bli lite drygt.
 
H_L skrev:
Fein är alltså märket. Sök på Multimaster på verktygsforumet så kommer du bli överöst med välförtjänta lovord! Bosch har också en variant.

Kan nog ta ett tag att ta bort nedre delen av golvlisten med denna, men det skulle helt klart funka. Avverningen är inte jättestor (men fina snitt blir det) så var beredd på att klyvning av trä som det blir frågan om kan nog bli lite drygt.
..men inte hälften så drygt som att ta bort socklarna och sätta dit nya. Multimastern är definitivt det rätta verktyget för detta. En multimaster skall man inte hyra, utan köpa för att äga! Så bra och mångsidig är den faktiskt. Bosch har en prisvärd variant, som tyvärr verkar vara svår att få tag i.

Jag kapade några 45x145-reglar igår med ett 30? mm e-cut bimetallblad, märkt Metal+wood. Jag tror att det är ett lämpligt blad för socklar. Det tog en stund med sågningen (1 timme, 5 st reglar och 1400 mm dubbel K-plyfa.)

Det handlade om att skapa plats ovanför en dubbel fönsterdörr för att kunna flytta upp densamma 45 mm.
 
Blir det praktiskt möjligt att lägga golvet om du har kapat bort i underkant på socklarna?
 
ACME skrev:
Blir det praktiskt möjligt att lägga golvet om du har kapat bort i underkant på socklarna?
Ja...första längden....sen blir det nog stopp, om man inte våldar.
Beror på vad för typ av parkett? Ordet parkett verkar användas till både click-golv och fiskbens-dito.(typ klossar)

Är det klick fog så går det bara första längden om man inte använder mycket våld.:D
 
Ja, en vikbräda typ Kährs gör läggningen till en redig utmaning om alla socklar ska sitta kvar..

Det lär innebära mer jobb att låta socklarna sitta kvar än att sprätta bort dom och sockla om. "En liten genomgångshall" kan inte innebära särskilt många bitar och borde vara gjort på högst ett par timmar även om man är oerfaren.
 
Nu är det svårt att veta hur spröd sockeln är. Jag skulle definitivt försöka ta bort socklarna. Bryta försiktigt. Bryta lite åt gången vid varje spik så borde det gå bra. Även om det spricker på nåt enstaka ställe så går det faktiskt alldeles utmärkt att laga. Limma och måla över. har gjort så själv på några taklister som jag behållt efter renovering.

Om du nödvändigtvis vill kapa av en bit av sockeln så kanske det kan gå med med cirkelsågen. Sågdjupet lika djupt som sockeln. Det borde gå att bara vila sågen mot golvet.
Kanske en galen ide och det kanske försvinner för mycket av listen då men att köra multimastern x antal meter känns rätt jobbigt.

Fast det klart multimastern klarar allt.:D har jag hört....;)
 
För klickgolv bör det räcka med att plocka bort socklarna från två av väggarna. I alla fall förutsatt att det är den typen av golvbräda/laminat som man kan vika/knacka i med långsidan först och sedan knacka ihop kortsidorna.

Ytterligare en förutsättning är väl att bredden på genomgångshallen är bredare än en golvbrädelängd.
 
Visst f-n... Lite svårt att klicka trälaminatparkett med socklar kvar :surprised: Ibland är man blåst.

Jaja, får försöka bända loss försiktigt då. En multimaster (ingen svensk beteckning ännu...) var ju annars svaret på en hel del problem man haft. Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.