Efter kaklingen i köket finns på vissa ställen lite rester från fogningen kvar. Såg inte att det var rester kvar eftersom jag höll det blött hela tiden.

Lite tips om hur man får bort detta på bästa sätt mottages tacksamt.
 
Har provat en mildare variant baserat på detta, funkade inte alls.

Det verkar som att AlFix har något som heter Syr'a som är avsett för detta ändamål. Ska kolla med kakelleverantören om jag törs använda detta utan risk för att ytskiktet på plattorna tar semester.

Förövrigt kan jag rekommendera Alfix fix och fog produkter. Trevligt att jobba med - jämfört med Optirocs motsvarigheter kan den färdigblandade sörjan stå längre vilket gör att man inte behöver stressa vid plattsättningen, fixen är också väldigt "fixig" eller bra "häng" som man visst säger i branschen....:)
 
Ok, så verkar det vara:

I första hand använder man en fosforsyrabaserad produkt, i mitt fall Klinkerrent från Alfix. Det funkade inte med rekommenderad utspädning men i koncentrerad form gick det alldeles utmärkt. Av och påläggning gjordes med en scotchbrite (eller vad det nu heter).

Funkar inte detta finns det kraftigare saker, i sista hand används saltsyra. Alfix steg två är baserad på sulfaminsyra (om nu det säger någon något).

I vilket fall som helst, det går att få bort fogen och det är inte sketjobbigt.
 
Det funkar perfekt med saltsyra. Det är bara att börja med lite koncentrat.Hjälper inte? Kör med koncenrerat.
Ha massviss med vatten i närheten.Tänk på att göra det med öppet fönster.Det utväcklas mycket gas.O gummihandskar o glasögon.

Och gör inte det på matta plator.Bara blanka!

Annars skadar man plattor.

Skölj noga!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.