Microkatten
Jag skall flytta ett par stallfönster av järn, som på sin gamla position har varit "kittade" runt om hela fönstret med någon slags fogmassa som liknar mjuk lakritskola. Den är väldigt kletig, och smakar säkert inte lakrits ;).

Vad kan det vara för fogmassa, och inte minst - hur får man bort den från fönsterna (och verktygen...)??

Närbild av ett stallfönster av järn med kletig svart fogmassa som liknar mjuk lakritskola vid fönsterkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Neger Toy, ja det kallades så förr, jag vet inte dess riktiga namn, det var det man använde innan fogmassor på tub dök upp.
Det är nog bara skrapa o skära bort. För att tvätta nerkladdade verktyg behövs nog minst lacknafta, kanske thinner.
 
Microkatten
Tack! Det var ju verkligen en PK-benämning på fogmassan! :wow: Fogmassan är tillfogad någon gång under 1990-talet.

Jag provar med lacknafta eller liknande så får vi se. Och vem vet, kanske t.o.m. lite linoljesåpa skulle kunna bita?
 
luktar det tjära eller så? Om det är riktigt oljigt kan du ju ta den gröna avfettningen, den där som är till för att lösa upp asfaltsfläckar och så på bilen. Den brukar bita på det mesta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.