Ska börja med att renovera badrummet, eller "badskrubben" (4m2).
Ett problem är att jag har ett fönster i badrummet som tar upp onödigt mycket väggyta precis där jag vill ha duschen.

Funderar på detta: Jag vill ha fönstret kvar i fasaden. Skulle jag ta bort det skulle huset se konstigt ut från utsidan. Så jag tänkte sätta igen fönstret genom att göra så här: Ytterst i karmen mot den öppningsbara delen av fönstret sätter jag en skiva av marinplyfa. Denna målas med vit fönsterfärg och tätas mot karmen. Inannför denna isolering och ev nån regel. Därefter kommer innerväggen med gips och tätskikt osv.
Förnstet kommer att vara öppningsbart utifrån och försett med frostat glas.

Kanhända finns det något annat bra sätt att ha ett fönster i duschen som inte kräver detta?

 
Kan det va godkänt att dra för ett draperi när du duschar? Skulle ju underlätta en hel del arbete...
 
finns också badrumspersienner att köpa ....
det är ett + att ha dagsljuset i ett litet rum ;)
gaia
 
Hej!

Jag skulle _aldrig_ ta bort ett fönster i ett litet badrum. Dagsljus är sååå viktigt. Jag har bott i flera lägenheter utan dagsljus i badrummet och det är verkligen skrubb då. Ingen blomma kan leva och man vet inte om det är dag eller natt när man är där inne. Draperi, persienn, sätt i matt glas, glasbetong?

Det går att ha ett fönster i duschen, det har jag också haft. Man får bara sköta underhållet på det lite oftare om det är av trä. Byt fönstret mot ett i aluminium eller plast, så borde det problemet också vara löst.

/pinebar

 
ja, plastfönster är också en bra lösning :)
gaia
 
Måla inte vitt på skivan. Matt svart, typ skoltavelsvart, blir bäst om du vill efterlikna känslan av ett riktigt fönster.
Dessutom räcker det med snickeriplywood. Den är vattenfast limmad och enklare att måla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.