Jag ska flytta in i en liten hyresrätt som har fastlimmade garderober som tar upp jättemycket plats. Kan jag på något sätt få bort garderoberna och sedan kunna sätta dit dem igen när jag flyttar ut?

Laddar upp bild på garderoberna i fråga.

Vit fristående garderob med tre dörrar i ett hörn av ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av fog i fastlimmad garderob med synliga limrester och en spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En vit fastlimmad garderob i hörnet av ett rum med vit vägg och brunt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit garderobsdörr med synlig skarv och limrester på en hyresrätts vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnet av ett rum med en vit fastlimmad garderob och svarta streckmarkeringar där hyllplan kan monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde något liknande när jag bodde i studentlägenhet. Bände försiktigt loss garderoberna från väggen och slängde upp dem på vinden. Minns ej om jag skruvade loss något också, men tror jag drog ut några spikar som mest. Sen spacklade och målade jag där de suttit.

Vid utflyttning var det lätt att sätta tillbaks fint.
 
D Dr.E skrev:
Jag gjorde något liknande när jag bodde i studentlägenhet. Bände försiktigt loss garderoberna från väggen och slängde upp dem på vinden. Minns ej om jag skruvade loss något också, men tror jag drog ut några spikar som mest. Sen spacklade och målade jag där de suttit.

Vid utflyttning var det lätt att sätta tillbaks fint.
Jag har laddat upp en bild på insidan av garderoben också (sista bilden), där ser jag inga skruvar eller spikar som den kan vara fäst i väggen med.

Minns du om det var mycket slipande och spacklande som behövdes sen? Blev det skador på väggen/själva garderoben?

Det fins en spricka i väggen ovanför garderoben, jag undrar om det finns en risk att man sliter bort gipset om man försöker bända loss den
 
Nu var det några år sedan, så minns inte riktigt. Tror det var några enstaka dolda spikar, men det gick lätt att få loss garderoberna. Du kan ju ta loss listerna och bända lite försiktigt med kofot eller något liknande, så märker du om det går eller om det sitter stenhårt.

Jag spacklade bara lite halvslarvigt och målade sedan. Det blev ganska snyggt och efteråt, när man flyttar ut, så sitter det ju bakom garderoberna, så det behöver inte vara perfekt.

Inget gick sönder när jag fixade. Men jag var ju ganska försiktig också.

Det såg ganska likt ut dina garderober, men jag kan ju inte lova att det går lika bra för dig. Syns ju inte riktigt säkert hur de sitter fast.
 
  • Gilla
Gabriella J
  • Laddar…
D Dr.E skrev:
Nu var det några år sedan, så minns inte riktigt. Tror det var några enstaka dolda spikar, men det gick lätt att få loss garderoberna. Du kan ju ta loss listerna och bända lite försiktigt med kofot eller något liknande, så märker du om det går eller om det sitter stenhårt.

Jag spacklade bara lite halvslarvigt och målade sedan. Det blev ganska snyggt och efteråt, när man flyttar ut, så sitter det ju bakom garderoberna, så det behöver inte vara perfekt.

Inget gick sönder när jag fixade. Men jag var ju ganska försiktig också.

Det såg ganska likt ut dina garderober, men jag kan ju inte lova att det går lika bra för dig. Syns ju inte riktigt säkert hur de sitter fast.
Jag får väl försöka! :)
 
  • Gilla
Dr.E
  • Laddar…
Tomture61
E east war skrev:
Jag ska flytta in i en liten hyresrätt som har fastlimmade garderober som tar upp jättemycket plats. Kan jag på något sätt få bort garderoberna och sedan kunna sätta dit dem igen när jag flyttar ut?
Är nog rätt ovanligt att limma fast moderna garderober (spånskivor) i väggen .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är nog rätt ovanligt att limma fast moderna garderober (spånskivor) i väggen .
Det är en väldigt gammal och sliten lägenhet
 
Tomture61
E east war skrev:
Det är en väldigt gammal och sliten lägenhet
I gamla lägenheter sitter det original garderober byggda av riktigt trä , brukar gå ända upp i taket också .
Dessa garderober ser ut som ett eftermontage .
Listerna kan vara limmade mot stommen .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
I gamla lägenheter sitter det original garderober byggda av riktigt trä , brukar gå ända upp i taket också .
Dessa garderober ser ut som ett eftermontage .
Listerna kan vara limmade mot stommen .
Betyder det att det inte går att få loss dem utan att skada väggen/själva garderoben?
 
E east war skrev:
Kan jag på något sätt få bort garderoberna och sedan kunna sätta dit dem igen när jag flyttar ut?
Jag skulle tyvärr säga att detta är helt omöjligt att svara på.

Det kan sitta så rejält limmade att det bara blir kaffeved kvar när du får bort dem och halva väggen ingår i kaffeveden. :surprised:

De kan också sitta så löst att du kan få dem att lossna genom att blåsa på dem. :D

Och allt däremellan. :rolleyes:

Välkommen hit!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tomture61
E east war skrev:
Betyder det att det inte går att få loss dem utan att skada väggen/själva garderoben?
Kolla efter skruvar / hål för skruvar i övre delen av garderoberna .
 
BirgitS
E east war skrev:
Det är en väldigt gammal och sliten lägenhet
Med tanke på de små gångjärnen och den mörka sockeln tror jag att garderoberna är från 80-talet eller kanske början av 90-talet.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
ja det ser ut till att vara marbodal skåp från början på 80 talet
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på de små gångjärnen och den mörka sockeln tror jag att garderoberna är från 80-talet eller kanske början av 90-talet.
T tergo skrev:
ja det ser ut till att vara marbodal skåp från början på 80 talet
Jag tror ni är på rätt spår men funderar nog mest på varför garderobernas ålder är intressant. :thinking::thinking::thinking:

Det är väl antalet tuber PL400 som gått åt för att fästa dem som påverkar TS möjligheter och inte garderobernas ålder... Men jag kanske missar något. :oops:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ni är på rätt spår men funderar nog mest på varför garderobernas ålder är intressant. :thinking::thinking::thinking:

Det är väl antalet tuber PL400 som gått åt för att fästa dem som påverkar TS möjligheter och inte garderobernas ålder... Men jag kanske missar något. :oops:
Ja jag förstår inte riktigt heller, men jag har ingen erfarenhet av bygg eller snickeri.

För att riskera låta dum, finns det kanske något medel man kan använda för att lösa upp limmet så att det lossnar från väggen lättare?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.