D
Hej,

Jag har en eldstad i min lägenhet med en vacker stock i rött tegel. Den förra ägaren har dock valt att måla på vit färg på hela stocken, färgen ser lite tjockare ut, förmodligen värmetålig?

Frågan är, kan jag få bort färgen och går det få snyggt igen. Jag vill alltså ha teglets ursprungsutseende.

/D
 
Prova att borste med stålborste och kanske någon form av skrapa. Inte helt lätt att få bort allt i porerna på fogen och i teglet. Färgborttagningsmedel skulle nog kunna fungera också.
Det går ju också att blästra. Då får du bort allt skulle jag tro.

Men borja att borsta och skrapa så får du se hur bra det går. I värsta fall får du nog måla om den igen.
 
D
Hej,

Jag har provat lite med stålborste, men färgen är extremt tjock och aningen "kläggig" till utseendet. Blästra känns lite overkill inomhus, men jag ska ta mig ner till järnhandeln och kolla om dom har några farliga kemikalier man kan testa :)
 
Det är nog bättre att du går till färgaffären. Där fins betydligt mer kemikalier än i järnaffären, såvida du inte ska ha gräsklipparbensin.

Köp färgborttagningsmedel om du inte orkar kämpa. Men du ska veta att det inte är ett lätt uppdrag som du har framför dig oavsett vilket hjälpmedel du än tar till.
 
D
Har ni insett efter lite åsikter från en mer målarkunnig att det är helt jäkla omöjligt att få bort färgen till 100%. Tror jag ska måla över stocken med en annan kulör istället, rostfärgad eller något. Antar att de målat den vit för att bryta mot den svarta fondväggen tidigare, och den fondväggen är nu vackert stockholmsvit :)


Någon som har tips på någon bra kulör som går mot tegelrött/rost/rödbrunt av något slag.

//D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.