Jag håller på att renovera tvättstugan i källaren; huse är byggt 1932.
I dag är golvet målat med "flingfärg" vet inte så mkt mer. Golvet skall flytspacklas och sedan skall det på klinker. Nuvarande färg sitter stenhårt så frågan är om jag behöver slipa bort färgen innan det flytspacklas. Jag har letat på forumet men hittat båda alternativen som svar. betongplattan är bara ca 5 cm tjock och jag vet ju inte hur färgen tar hnd om fuktvandringen i golvet.
 
T
Färgen måste bort, flytet kommer inte att fästa.

Var in en lokal häromledens, var lagt klinkers direkt på "flingfärg". 30% av plattorna är spräckta pga av att en handtruck har körts över golvet med diverse varor. Nu borde det inte vara något problem vanligvis men eftersom plattorna är lagda direkt på flingfärgen så är det totalbom i hela golvet, fixet fäster inte i färgen. 100 kvm som kan kastas i soptunnan pga att någon ville ha det billigt gjort:thumbdown:
 
Tack för svar då blir det att hyra en betongfräs och slipa bort eländet. Nu lär jag inte köra in med en handtruck men vill ju inte få några problem framöver
 
Läste att det går att måla med epoxi och kasta sand i den blöta färgen för att skapa en sträv yta, men inget jag själv har testat!
 
tror Ardex har en epoxiprimer, men det är förmodligen billigare att fräsa bort färgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.