Hej,

Håller på och tar bort färgen i taket då den har spruckit och flagnat på sina ställen efter att jag kört med tapetborttagare i rummet. Använder nu samma maskin mot taket också för att få loss färgen vilket verkar gå fint. Undrar dock hur djupt jag ska gå.

Det finns två lager under färgen. Mellanlagret är ett ganska slätt material av något slag och bottenlagret är grovt (se bild). Vad kan mellanlagret vara? Ska man skrapa hela vägen till "botten" eller är det dumt? Kanske blir fult att måla på det grova sen och spacklingsarbete har vi redan så det räcker och blir över...
 
  • Närbild av flagnande takfärg som visar två underliggande lager, det översta slätt och det understa grovt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
I tak brukar man nog oftast bara ta bort det som sitter löst, dvs. så det inte är risk för att bitar faller ner.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I tak brukar man nog oftast bara ta bort det som sitter löst, dvs. så det inte är risk för att bitar faller ner.
Färgen måste jag väl ta bort i hela taket? Eftersom att det är limfärg lär väl inte ny färg fästa annars? Men den kanske kan fästa på det släta lagret?
 
BirgitS
Är det limfärg blir det ju en annan sak.

Mellanlagret är väl någon sorts puts/spackel för att få ett bra underlag till limfärgen och jag tror det underlagret duger till dig men för säkerhets skull kan du ju provmåla ett litet område.
 
Borde nog förtydliga att jag inte vet om det är limfärg. Hittade dock ett antal trådar från andra där takfärgen sprack och flagnade när de körde med tapetborttagare i rummet och i deras fall var det limfärg... :)
 
Finns det något sätt att kolla vad det är för slags färg som sitter där? Min instinkt sa att jag borde dra ned all färg med tanke på hur den sprack upp av att det var vattenånga i rummet, men det är ju onekligen rätt mycket jobb så om man kan undvika det så hade det varit nice.

Frågan är dock om det inte skulle bli en skarv där jag nu redan har tagit bort färgen då? Såhär ser det ut i det området nu (max en tiondel av rummets tak klart):
Tak med avflagad färg och fuktskador, synlig skarv där färg tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.