Hej!
Jag målade trädetaljer på uterummet häromdagen. Precis när jag var klar kom det en regnskur.

På kvällen dagen efter upptäckte jag färgstänk över större delen på två av glaspartierna, som regnet hade orsakat.
Jag har testat att försiktigt skrapa ca hälften av ett glasparti med en rakbladsskrapa men tycker att det syns några repor efter detta.

Finns det någon som har tips på om det finns något annat sätt att gå till väga på för att få bort färgen?
Går det t.ex. att använda T-röd utan att det på något sätt påverkar glasen? Sen ska ju silikon och aluminiumpartier också klara av rengöringen om det råkar komma på dessa delar.

Färgen jag har målat med är Carat oljefärg, vattenbaserad.

Tacksam för hjälp!

Mvh

/Svanström
 
  • Gilla
lillq och 1 till
  • Laddar…
Putsa rent där du ska skrapa och använd ett rent skarpt rakblad som du putsar rent ofta. Samt byt blad så fort det blir lite slött. Då klarar du dig utan repor. Rakbladet repar inte men smutsen gör det.
 
  • Gilla
Svanström
  • Laddar…
borde gå bra med rakblad och skrapa rent ut repor.
färg kan liknande repor.
t-röd använder ibland fönstertvättare så att vattnet ej fryser
 
  • Gilla
Svanström
  • Laddar…
hsd
Spraya på med vanlig fönsterputs, skrapa med rakbladsskrapa så repar det inte
 
  • Gilla
Svanström
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Spraya på med vanlig fönsterputs, skrapa med rakbladsskrapa så repar det inte
ja ursäkta. fönstertvätt som lite smörjmedel
(y)
 
Tvättade först rent med vatten+grönsåpa och drog av med fönsterraka.
Sedan före rakbladet la jag på vatten med en hel del grönsåpa i för att det skulle glida fint.

Med andra ord verkar det inte som att jag gjort fel i alla fall.

Håll rent och använd fräscha blad med fönstertvätt som glid verkar vara tipsen.
Tackar för dessa!
 
Redigerat:
S Svanström skrev:
Tvättade först rent med vatten+grönsåpa och drog av med fönsterraka.
Sedan före rakbladet la jag på vatten med en hel del grönsåpa i för att det skulle glida fint.

Med andra ord verkar det inte som att jag gjort fel i alla fall.

Håll rent och använd fräscha blad med fönstertvätt som glid verkar vara tipsen.
Tackar för dessa!
å akta fingrarna ;)
 
  • Gilla
Svanström
  • Laddar…
S Svanström skrev:
Hej!
Jag målade trädetaljer på uterummet häromdagen. Precis när jag var klar kom det en regnskur.

På kvällen dagen efter upptäckte jag färgstänk över större delen på två av glaspartierna, som regnet hade orsakat.
Jag har testat att försiktigt skrapa ca hälften av ett glasparti med en rakbladsskrapa men tycker att det syns några repor efter detta.

Finns det någon som har tips på om det finns något annat sätt att gå till väga på för att få bort färgen?
Går det t.ex. att använda T-röd utan att det på något sätt påverkar glasen? Sen ska ju silikon och aluminiumpartier också klara av rengöringen om det råkar komma på dessa delar.

Färgen jag har målat med är Carat oljefärg, vattenbaserad.

Tacksam för hjälp!

Mvh

/Svanström
Torkad färg avlägsnas bara mekaniskt, dvs. du använder rakbladsskrapa. Typ klickskrapa (den du skjuter fram bladet med eller, en byggskrapa med T-handtag (bra om du har mycket färg och stora ytor.
Bladen skall vara skarpa. OBS! Skrapa ALDRIG på torra ytor. Blöt med vatten och diskmedel då kan du inte repa glaset. Lägg hela bladet snett mot glaset och bara skrapa på! Vad ni än gör, använd inga andra vassa föremål eller grön Scotch-Brite, då blir det till att byta glasen.

Hälsningar från en glasmästare och före detta fönsterputsare.
 
  • Gilla
Svanström
  • Laddar…
D Dempa51 skrev:
Torkad färg avlägsnas bara mekaniskt, dvs. du använder rakbladsskrapa. Typ klickskrapa (den du skjuter fram bladet med eller, en byggskrapa med T-handtag (bra om du har mycket färg och stora ytor.
Bladen skall vara skarpa. OBS! Skrapa ALDRIG på torra ytor. Blöt med vatten och diskmedel då kan du inte repa glaset. Lägg hela bladet snett mot glaset och bara skrapa på! Vad ni än gör, använd inga andra vassa föremål eller grön Scotch-Brite, då blir det till att byta glasen.

Hälsningar från en glasmästare och före detta fönsterputsare.
Tackar för råden. Känns lugnt nu att fortsätta med skrapandet.

Spelar det någon roll om det är diskmedel eller grönsåpa som jag använde? (Mest nyfiken...).
 
S Svanström skrev:
Tackar för råden. Känns lugnt nu att fortsätta med skrapandet.

Spelar det någon roll om det är diskmedel eller grönsåpa som jag använde? (Mest nyfiken...).
smaksak. tycker jag. jag kör gärna diskmedel
 
En annan sak som har upptäckts:
Det sitter en massa prickar på rutorna. (Uterummet är alldeles nybyggt). Dessa påminner om silikon men rakbladet rår inte på dem. Gnuggar jag med fingret försvinner de men de är på samtliga glaspartier och alldeles för många i antal för att göra på det viset. Prickarna kommer rimligtvis från produktionen av glaspartierna.

Lampolja löser rester av klister. Kan det användas eller påverkar det glas? Annat förslag?
 
S Svanström skrev:
En annan sak som har upptäckts:
Det sitter en massa prickar på rutorna. (Uterummet är alldeles nybyggt). Dessa påminner om silikon men rakbladet rår inte på dem. Gnuggar jag med fingret försvinner de men de är på samtliga glaspartier och alldeles för många i antal för att göra på det viset. Prickarna kommer rimligtvis från produktionen av glaspartierna.

Lampolja löser rester av klister. Kan det användas eller påverkar det glas? Annat förslag?
testa
 
hsd
Glaset tål oljan men färg och snickerier som eventuellt får lampolja droppat / stänkt mår nog inte så bra, jag skulle nog prova t-sprit först
 
hsd hsd skrev:
Glaset tål oljan men färg och snickerier som eventuellt får lampolja droppat / stänkt mår nog inte så bra, jag skulle nog prova t-sprit först
Ingen risk att T-röd etsar eller påverkar glaset på annat sätt?
 
hsd
Nope, används av både glasmästare och fönsterputsare
 
  • Gilla
Svanström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.