Har en kåk från 68 med källare där jag ska renovera tvättstugan. Väggarna är putsade och målade med plastfärg. Golvet är betong och målat med okänd typ av golvfärg. Planen är sätta kakel och klinker men först måste jag bli av med färgen (?) och rugga upp golvet så att klinkerfixet biter.
Finns det några smarta verktyg för att göra jobbet? Det jag skulle behöva är någonslags hyvel eller slip för att slipa ner ytskiktet på väggarna och någon fräst som klarar att riva upp några milimeter betong. Finns detta eller någon som har tips om hur man bär sig åt? Knacka ner putsen känns lite överambitiöst.
Vänligen,
Anti
 
  • Gilla
S. Andersson
  • Laddar…
Sitter i samma båt! Oljefärg på väggar och golv som skall bort på enklaste sätt. Har även en tanke gälland hur mycket av färgen som måste bort ffa på ytterväggarna, för att fukten skall kunna vädra ut. Frågan är: Räcker det att ta, lå oss säga, ca 50 cm från golv alt "allt under mark. Har dränerat om hela grunden så nu är det hyffsat torrt.
 
Hej
Jag skulle också ta bort färg från golvet och limrester.
Lånade Abs -slip av en kompis men pappret och stenskivan bara gled ovanpå golvet.
Hände inte mycket på dom 2 timmarna jag slipade.
Fick då ett tips om en skiva med hårdmetallbitar under ( små stenar inte skär! ).
500 spänn!!! Jaja har ju fler golv att slipa. Meckade på den på slipen ojojojoj klar på 10 min, dammade utav helvete men blev kanon.
Väggarna kör jag av med barkspade..
 
  • Gilla
Millanii och 1 till
  • Laddar…
Det blev inte så många svar på min fråga så jag får väl svara själv (1,5 år senare).
Festool har maskiner för att fräsa bort 3-5 mm av väggarna men dessa är för dyra för vanliga privatpersoner. Har inte hittat någon uthyrningsfirma (i Stockholm) som har sådana prylar.
Färgen på golven är borta med hjälp av en borr-hammare. Dammigt och jobbigt. Mitt rekord blev ca 1 kvm/timme.
/anti
 
  • Gilla
Muppmoggis
  • Laddar…
Jag hyrde en betong-giraff för att få bort färgen på väggen. Färgen kom bort, tillsammans med 3-5 mm av putsen. Så nu har jag lärt mig att putsa också. Synd att den inte satt så löst att man kunnat ta den med barkspade... Jag har försökt det mesta, färgborttagningsmedel, spackel-spade, elskrapa. Men det gick för långsamt. Betong-giraffen gjorde jobbet på ett par timmar. Håller nu på att måla kalkfärg för största genomsläpplighet.
 
anti skrev:
Det blev inte så många svar på min fråga så jag får väl svara själv (1,5 år senare).
Festool har maskiner för att fräsa bort 3-5 mm av väggarna men dessa är för dyra för vanliga privatpersoner. Har inte hittat någon uthyrningsfirma (i Stockholm) som har sådana prylar.
Färgen på golven är borta med hjälp av en borr-hammare. Dammigt och jobbigt. Mitt rekord blev ca 1 kvm/timme.
/anti
Det finns fräsar på de flesta uthyresfirmor, dock mer prisvärt att köpa egna fräsar till vinkelslipen.
Förutom dammet så är dom ju grymt effektiva och lättarbetade, det går rent av löjligt fort och lätt.
Men lite spackel eller putsjobb får man räkna med.

http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/016121_c.jpg
 
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Jag har kört med precis en sådan till vinkelslipen som TorpAnders länkar till... Efter mindre än en halvtimme fick jag följa sladden ut ur rummet... När man märker att man kryper närmare för att se så inser man att man är farligt ute med en vinkeslip... Jag körde med gasmask för dammets skull.

Visst kostar det mer att hyra, men vilken skillnad! Det gick ju att göra allt på en gång istället för att dela upp det i halvtimmesjobb med minst en timmes paus för att låta dammet lägga sig.
 
ylven skrev:
Jag har kört med precis en sådan till vinkelslipen som TorpAnders länkar till... Efter mindre än en halvtimme fick jag följa sladden ut ur rummet... När man märker att man kryper närmare för att se så inser man att man är farligt ute med en vinkeslip... Jag körde med gasmask för dammets skull.

Visst kostar det mer att hyra, men vilken skillnad! Det gick ju att göra allt på en gång istället för att dela upp det i halvtimmesjobb med minst en timmes paus för att låta dammet lägga sig.

Du lär ju ansluta en dammsugare till din slip också..trodde det var självklart, naturligtvis i kombination med friskluftshjälm som du ändå måste ha i båda fallen.
 
  • Gilla
Håkanan
  • Laddar…
Till min slip gick det dessvärre inte att ansluta en dammsugare.

Tur att det finns bra grejor att hyra!
 
Har precis kommit upp från källaren efter att ha slipat källargolvet rent från färg. Köpte en diamantslipskiva på Biltema för 249:-
och satte den i en lågvarvig vinkelslip. Funkade mkt bra men det dammar duktigt. 16kvm tog ca 4 timmar.
 
Jag har nyligen tagit bort ca 25 kvm färg från betonggolv mha en vanlig (billig) vinkelslip. Testade först med en tungstensslipskiva från Jula. Den funkade sisådär och tog slut ganska snabbt.
Därefter provade jag Diamantslipskiva från samma affär (ca 350kr). Den funkade klockrent men fruktansvärt dammigt (som ylven nämnde).

Jag löste detta genom att vattna/fukta den del av golvet jag skulle slipa, vet inte om det är så smart egentligen men jag slapp det värsta av dammet.
Fick vid ett tillfälle en j**kla stöt av slipen då mina händer var alldeles blöta och jag skulle starta vinkelslipen :D
 
Redigerat:
Trial_n_error skrev:
Jag har nyligen tagit bort ca 25 kvm färg från betonggolv mha en vanlig (billig) vinkelslip. Testade först med en tungstensslipskiva från Jula. Den funkade sisådär och tog slut ganska snabbt.
Därefter provade jag Diamantslipskiva från samma affär (ca 350kr). Den funkade klockrent men fruktansvärt dammigt (som ylven nämnde).

Jag löste detta genom att vattna/fukta den del av golvet jag skulle slipa, vet inte om det är så smart egentligen men jag slapp det värsta av dammet.
Fick vid ett tillfälle en j**kla stöt av slipen då mina händer var alldeles blöta och jag skulle starta vinkelslipen :D
Varför så ihärdigt slipa bortfärgen om den sitter?
 
TorpAnders skrev:
Det finns fräsar på de flesta uthyresfirmor, dock mer prisvärt att köpa egna fräsar till vinkelslipen.
Förutom dammet så är dom ju grymt effektiva och lättarbetade, det går rent av löjligt fort och lätt.
Men lite spackel eller putsjobb får man räkna med.


[länk]
Jag hittade denna intressanta tråd, och undrar om någon vänlig själ vet vilket verktyg det handlar om? Länken ovan fungerar nämligen inte längre. :)
 
  • Gilla
Albinachos
  • Laddar…
Jag har en källare från -53 med målat betonggolv, jag fick bort färgen med en Tapetborttagare KX3300
Black and Decker, märket spelar naturligtvis ingen roll, den ångar färgen som lossnar direkt sen tar man bort färgen med en rejäl stålskrapa och en stålborste, efterrengöring med skurborste och golvmopp.
Detta alternativet är mycket bra om man vill slippa slipdamm :)
 
  • Gilla
l2obban och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.