Tänkte plocka bort expansionskärlet på vinden och ersätta med tryckexpansionskärl vid pannan. Trodde naturligtvis att det bara var ett rör upp till kärlet som man kan kapa och plugga, men så lätt var det inte :(
Tidigare har huset haft kökspanna, men den är ersatt med kulvert ut till ett uthus och där står vedpannan. På vinden går det upp åtminstone fyra olika rör som kommer upp i ytterkanterna och går in till mitten på vinden och där strålar samman vid expansionskärlet. Det går även upp två rör längs murstocken.
Någon som känner igen detta sätt att koppla????
Vill ha bort allt för jag tänkte tilläggsisolera vinden och då kan ju alla dessa rör frysa!!!! Inte önskvärt.
Men det verkar ju som att en del av cirkulationen i värmesystemet kanske går på vinden? Då är det ju inte bara att kapa och plugga alla rör... Då får jag lägga ett nytt bjälklag och isolera ovanför istället, eller koppla om allt så det ligger nere i isoleringen...

Någon som känner igen detta???
 
Förmodligen har du ett sysem som har eller har haft självcirkulation dom brukar vara kopplade så. Det bästa är nog att låta rören vara kvar och isolera över.
 
Det är ett gammalt självcirkulatonssystem, såkallat överfallssystem. Det varma vattnet från pannan går upp i stigaren i mitten och när det svalnar går det ut i rören längs sidorna. Mycket riktigt behöver du cirkulationen på vinden för att det inte ska frysa
 
OK, Tack så mycket för infon!
Då kanske jag bara tar bort expansionskärlet som sticker upp ännu högre, och pluggar den anslutningen. Tyvärr går ju rören rätt högt, typ mer än en halv meter över befintlig isolering, men lägre längst ut i hörnen. Får väl hitta på någon specialare för att få isoleringen över detta, får väl bli något enklare bjälklagför att lägga isoleringen på och så får det bli ett luftigt utrymme emellan.
Eller så får jag skaffa mig en massa tid och göra om alltihopa så rören ligger direkt på befintlig isolering.
 
Om du tar bort kärlet på vinden så behöver du montera en luftare där, då det blir högsta punkten på systemet. Glöm inte heller säkerhetsventilen när du monterar ditt tryckkärl
 
  • Gilla
Hobbymekk
  • Laddar…
Jo jag åker på luftning på vinden.... Inte så bekvämt direkt.
Det sitter redan tre säkerhetsventiler vid pannan, så det har dom tatt i ordentligt från början.
Men jag kan åtminstone få bort expansionskärlet och en frysrisk...
Det är nämligen så att huset står tomt ibland och då bara på underhållsvärme, och jag vill kunna hålla det så kallt som möjligt, och det är väl temperaturen på vinden som är kritisk...
 
Är det inte enklare att bara isolera det befintliga kärlet ordentligt om du är rädd för att det ska frysa? Kanske lägga en sån där vämeslinga intill som håller det frostfritt. Den kan du koppla på de gånger du ska lämna huset kallt en längre tid. Det blir ju ett engångsjobb. Om du däremot plockar bort kärlet måste du kanske upp på vinden flera gånger för att lufta.
 
Jo det kan vara värt att fundera på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.