Jag har ett element som står i hallen vid ingången till huset. I denna "lilla" hall ligger det golvvärme, vilket gör at tjag känner att elementet känns överflödigt plus att det inte går att sänka tempen på elementet, utan det står o pumpar för fullt.
Min fråga är då hur man på enklaste sätt plockar bort elementet, eller hur man försöker lösa det så att det går att stänga av. Jag har skruvat in vredet i botten, men det fortsätter vara jättevarmt.
 
Tyvärr återstår väl bara alternativet att tappa ner vattnet och sedan plugga ledningarna.
 
Immobil skrev:
Tyvärr återstår väl bara alternativet att tappa ner vattnet och sedan plugga ledningarna.
Man måste inte koppla ihop rören eller så?
 
Inte om det är ett tvårörs-system.
 
Hur kontrollerar jag lättast det, alltså om det är ett tvårörs system. Alla rör ligger dolda.
 
Har du två rör till elementet är det två-rörs. Ett som går in uppevid och ett som går ut på nedansidan på gaveln.
Är det bara ett rör är det en-rörs. Det röret brukar oftast sitta på nedansidan mitt på elementet.
 
Redigerat:
Ja, det är två rör, ett uppe o ett nere. :) Ganska logiskt att det då är ett två rörssytem. :)
 
Jo, det är antagligen därför det heter så. :D
 
Öhh! här blev det nog galet!

Givetvis måste man ha inkommande o utgående vatten till båda typerna av system, skillanden är dock att i tvårörssystem är alla element parallellkopplade dvs, framledningen på rörslingan går till alla element, o returen samma sak. dvs 2 rör dras från värmekälla till alla element.

i ettrörs system ligger alla element i serie. dvs ett rör kommer till inlopp på första element, sedan utlopp går till nästa inlopp på element nr2.. osv.

hur skulle annars ett element kunna funka med bara ett rör???

edit: däremot finns det elementkoppel för både ett och tvårörssystem, om man tycker det ser ut som "ett rör"
 
Nu tänkte jag på den gamla typen av enrörs-system. Där det kommer upp ett rör i mitten av elementet. Röret är på insidan avdelat med en skiljevägg.
 
ja men det låter ju annars som att termostaten har hängt sig...vi brukar ta av den delen där det står siffror på och sen snurra.

Det låter ju enklare att försöka fixa termostaten än att ta bort elementet, å andra sidan kanske ni tycker det sitter i vägen?
 
AXS
Det går inte att frysa eller knipa ihop rören?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.