Lite bakgrundsinfo.Köksrenovering på gång och frågan är vad vi ska göra med vår värmeväxlare. Den är av typen Bacho ACF och är i sig inget fel på. Problemet är bara att den endast går ihop med en erbarmligt ful fläkt från Fläkt Woods. Den vi har nu är ganska nyinsatt 2-3 år gammal och vit och eftersom det kostar 5000 att byta ut den mot en lika ful rostfri hade vi tänkt att behålla den vita. Men nu när vi kommit en bit på vägen i vårt kök som kommer bli sekelskifte/lite modernt så ser vi att det skär sig rejält på ett sätt som stör när allt annat är uppdaterat.

Frågan till er är nu - kan man på något ekonomiskt och klokt sätt hantera detta? Vad händer med ventilationen om vi helt sonika tar bort värmeväxlaren och sätter in en vanlig köksfläkt med utsug? Vad kostar det att byta ut ett sånt här system med en ny värmeväxlare? Vi har inte haft själva värmeelementet inkopplat utan bara använt den som fläkt.
Huset är äldre och har tidigare haft självdrag.

Hjälp - vad skulle ni göra?
 
Flytta värmeväxlaren till grovkök eller eller liknande och sätt in en separat köksfläkt.
 
  • Gilla
Fre_rik_88
  • Laddar…
Nu är detta en bostadsrätt och det finns inget utrymme att flytta den till, annars vore det en piffig idé. Men hur viktig är värmeväxlaren i de här sammanhangen?
 
Om ni tar bort värmeväxlaren, kommer uppvärmningskostnaden att öka.
Troligen kommer också ventilationen bli sämre.
 
Bostadsrättsföreningen har väl synpunkter på om man börjar ändra med ventilationen så det är nog ingen idé att räkna bort den.

Sedan är det ju en bra lösning som ger fin inomhusmiljö och det vill ni väl ha även i fortsättningen ?

Jag tror inte det är rimligt att välja någonting annat än de någon av de "fula" varianterna - tyvärr.
 
Äsch, vi får väl hitta på nån egenkonstruerad överbyggnad då. :-/
Det känns bara så irriterande att inte kunna lösa detta. Vad jag har förstått har en del bara tagit bort värmeväxlaren rakt av så jag tror inte att föreningen skulle bli särskilt upprörd men man vill ju ändå veta vad man håller på med om man ger sig på en sån grej.
 
Ändringar i ventilationssystemet är ju någonting som är anmälningspliktigt till kommunen så helt ointresserade kan de ju inte vara. De har kanske inte blivit informerade av de andra ?
 
Hej

Varför inte klä den med hammrad koppar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.