Håller på att renovera ett gammalt hus, och har då plockat bort ett par el-element. Dessa har matats från centralen av de två kablar som är inringade på bilden, samt jord.

Vad jag skulle vilja göra är att istället för element använda dessa ledningar till ett vanligt vägguttag.

Gissar jag rätt om jag tror att det inte är mer invecklat än att flytta nollan, den blå kabeln, som nu verkar ligga som en egen fas, till skenan där övriga nollor i centralen ligger, och sen installera ett uttag i andra änden?
Antar elementen har gått på två faser, därför är det kopplat som det är nu på varsin automatsäkring. Så behåller jag den svarta fasen där den sitter och lägger den blå som neutral så funkar allt som sig bör?

Ja, elektriker krävs, jag vet.

Öppet elektriskt skåp med kablar och säkringsdosa, två kablar inringade för att visa anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Plancki
  • Laddar…
Börja med att mäta upp, om den blå verkligen är en nolla. Jag tror inte den är det nämligen.
 
Du gissar i rätt härad men du gissar och antar för mycket. Den blå ledaren är inte en neutralledare bara för att den är blå, den är troligen här i fasledare.

Detta är mycket enkelt att kontrollera genom att titta på vad du har på undersidan dvärgen, och därmed kan du bocka av några antaganden. Det kan t.ex bekräftas genom att titta på elradiatorernas märkskylt och hur de var inkopplade.

Om du nu ska göra om den blå till en neutralledare så ska den mycket riktigt flyttas till N-plinten, rätt N-plint ifall du har flera, t.ex om du har en JFB i centralen.

Sedan behöver kontrollera hela gruppen att den blå hänger ihop och kan användas som neutralledare.

Ska man göra ett elinstallationsarbete ska man vara helt säker på hur det ska utföras, inga moment av gissningar eller antaganden kvar som är obesvarade.
 
Immobil Immobil skrev:
Börja med att mäta upp, om den blå verkligen är en nolla. Jag tror inte den är det nämligen.
Kan du ge oss en mätprocedur?
 
  • Gilla
  • Haha
udihow och 1 till
  • Laddar…
Förlåt, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt där. Är helt med på att färgen inte gör den till till nolla. Så som den är kopplad nu är den en fas.
Jag har bara en N-plint så där blir det inga konstigheter.

Hur går man tillväga för att kontrollera en grupp?


Jag har tidigare läst dina artiklar om el, får passa på att tacka för den läsningen som varit väldigt givande!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du gissar i rätt härad men du gissar och antar för mycket. Den blå ledaren är inte en neutralledare bara för att den är blå, den är troligen här i fasledare.

Detta är mycket enkelt att kontrollera genom att titta på vad du har på undersidan dvärgen, och därmed kan du bocka av några antaganden. Det kan t.ex bekräftas genom att titta på elradiatorernas märkskylt och hur de var inkopplade.

Om du nu ska göra om den blå till en neutralledare så ska den mycket riktigt flyttas till N-plinten, rätt N-plint ifall du har flera, t.ex om du har en JFB i centralen.

Sedan behöver kontrollera hela gruppen att den blå hänger ihop och kan användas som neutralledare.

Ska man göra ett elinstallationsarbete ska man vara helt säker på hur det ska utföras, inga moment av gissningar eller antaganden kvar som är obesvarade.
 
Redigerat:
Du ska först och främst, innan driftssättning, kontrollera att skyddsjorden är inkopplad. Om det är ett gammalt rum kanske det finns en skyddsjordsledare framdragen men inte inkopplad i dosor etc pga att rummet är/var isolerat med ojordade vägguttag. Om det fortfarande är så, då ska du givetvis montera ett ojordad uttag även på denna plats. Men det kan vara bra att kontrollera skyddsjorden i fall inför den dag alla uttag ska skyddsjordas.

Kontrollen gör man visuellt och genom kontinuitetsmätning. Mätningen försvåras dock av att du inte har en JFB som kan användas för att särskilja på N och PE i centralen. Så lämpligen gör du mätningen innan du kopplar in dina neutralledare till N-plinten. Då kan du vara säker på vad du mäter.

Därefter kan du funktionsprova ditt uttag. Fler kontroller än så är troligen inte motiverat.
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Du måste ju säkerställa att det inte finns något annat inkopplat mellan centralen och elementet. Om du inte har kontrollerat det så finns ju möjligheten att det finns något mer inkopplat.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack, då är mina antaganden nu säkerställda :)

Visst kan dvärgbrytaren som jag kopplar bort den blå ledaren från bara lämnas där den är?
 
nimhed nimhed skrev:
Du måste ju säkerställa att det inte finns något annat inkopplat mellan centralen och elementet. Om du inte har kontrollerat det så finns ju möjligheten att det finns något mer inkopplat.
Japp, kablaget går några meter i ett rör bara, det är säkerställt.
 
J johan_p skrev:
Visst kan dvärgbrytaren som jag kopplar bort den blå ledaren från bara lämnas där den är?
Ja, den blir övergiven och kan användas till andra grupper.
Glöm inte att uppdatera gruppförteckningen.
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.