Hej!

Vi fundera att ta bort en el element som hänger i sovrummet förr att bygga en ny innervägg. Huset har direktverkande el.

Kan man göra det själva (och hur gå detta till?) eller måste en elektriker göra detta och vad kostar detta för när en elektriker göra detta?

Huset är byggt i 1992 och som sagt har direktverk ande el. Det är bara koppla bort denna i sovrum.

Tack på forehand
 
  • Elektriskt element under fönster i ett sovrum, tänkt att kopplas bort för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att koppla loss elementet och ev. koppla ihop ledningarna i dosan bakom (eller i den dosa ni får sätta dit), sitter elementet sist i en slinga kan man även dra ur dom ledningar som inte behövs.
Jag kan även nämna att jobbet är "behörighetskrävande".
 
Hur ska det nya rummen värmas upp?
Är det inte lämpligt att ta in en elektriker att montera 2 nya dosor för 2 nya, lite mindre, element under respektive fönster?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur ska det nya rummen värmas upp?
Är det inte lämpligt att ta in en elektriker att montera 2 nya dosor för 2 nya, lite mindre, element under respektive fönster?
Jag tänkte att montera två el element med stickpropp. I framtiden vill vi installera luftluftvärme pump och palletkamin. Den el elementen är back up i framtiden.
 
Ska du ha element med stickpropp måste du säkerställa att du har en neutralledare i väggen
Troligt är att du har 400V element nu och att det inte finns någon neutral
Ta in en firma så att det blir riktigt gjort
Som påpekats är jobbet behörighetskrävande
 
M Mt84 skrev:
Jag tänkte att montera två el element med stickpropp. I framtiden vill vi installera luftluftvärme pump och palletkamin. Den el elementen är back up i framtiden.
Lite oklart hur du menar. Om du tänker dig att koppla elementen till ett vanligt uttag som redan finns (alltså inte använda elen som idag går till elementet), så behöver kontrollera att du inte överbelastar den säkring som driver det uttaget.

Det är en säkerhetsmässigt sämre lösning att ansluta element via vanligt eluttag. Även om det inte är explicit förbjudet.
 
H hempularen skrev:
Lite oklart hur du menar. Om du tänker dig att koppla elementen till ett vanligt uttag som redan finns (alltså inte använda elen som idag går till elementet), så behöver kontrollera att du inte överbelastar den säkring som driver det uttaget.

Det är en säkerhetsmässigt sämre lösning att ansluta element via vanligt eluttag. Även om det inte är explicit förbjudet.
Hej, oké tack för svaren . Jag trodde man kunde ansluta en element med stickpropp och detta var en lösning.

Men jag ska kontakta en elektriker för att avkoppla den elelememt och fixa två mindre elelementer.

Vad kostar detta ungefär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.