Hej!
Bor i Huddinge och har precis byggt hus. Har min mätare via Vattenfall på stolpe och skulle gärna flytta mätaren till fasadskåpet istället. Rör att dra kabeln i finns. Hur går jag tillväga och hur mycket ungefär skulle det kosta?
 
För att få till en flytt måste du ta kontakt med en auktoriserad elinstallatör som sköter pappersexercisen med nätägaren (nätägare godtar ingen annan). Vad det kostar är svårt att säga så be om offerter från några olika elinstallatörer.
 
  • Gilla
Martin Säfvenberg och 4 till
  • Laddar…
Är målet att även få bort stolpen? Hur går ledningarna till stolpen, luftledning? Eller är stolpen bara ett fäste för mätarskåpet.
 
H hempularen skrev:
Är målet att även få bort stolpen? Hur går ledningarna till stolpen, luftledning? Eller är stolpen bara ett fäste för mätarskåpet.
Målet är att ta bort stolpen som bara är fäste för mätarskåpet
 
Vart tänkte du ha mätarskåpet, ett markskåp i tomtgräns eller ett skåp på någon byggnad?
 
E elmont skrev:
Vart tänkte du ha mätarskåpet, ett markskåp i tomtgräns eller ett skåp på någon byggnad?
Hej, det ska flyttas till skåp på fasaden. Rör mellan stolpe och fasad finns.
 
O
E elmont skrev:
För att få till en flytt måste du ta kontakt med en auktoriserad elinstallatör som sköter pappersexercisen med nätägaren (nätägare godtar ingen annan). Vad det kostar är svårt att säga så be om offerter från några olika elinstallatörer.
Nej. En auktoriserad elinstallatör får över huvudet taget inte utföra elarbeten mot betalning. Det är olagligt. De enda som yrkesmässigt får utföra elinstallationer är registrerade elinstallationsföretag. I ett sådant företag finns inga krav på personlig auktorisation.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
A
Eftersom mätaren är vattenfalls egendom skulle jag ringa dom och kolla.
En elektriker får inte flytta den överhuvudtaget.
Koppla in den och ur den ja, flytta den nej.

// Auktoriserad Elinstallatör för regelefterlevnad / Fullständig Auktorisation A
 
TheCardinal skrev:
Eftersom mätaren är vattenfalls egendom skulle jag ringa dom och kolla.
En elektriker får inte flytta den överhuvudtaget.
Koppla in den och ur den ja, flytta den nej.

// Auktoriserad Elinstallatör för regelefterlevnad / Fullständig Auktorisation A
Inte mycket att ringa och kolla kring bara att korrekt lägga in anmälan om flytt av mätarplats.
 
A
GK100 GK100 skrev:
Inte mycket att ringa och kolla kring bara att korrekt lägga in anmälan om flytt av mätarplats.
Du kan alltid testa men dom kommer inte betala för att flytta den om den inte är ett hinder.
 
Om detär luftledning vill nätägaren gärna bli av med stolpen om det inte är fler abonnenter på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.