Jag har skalat av översta lagret med strukturtapet. Det undre lagret sitter överlag bra så jag spacklade skarvarna. Nu lossnade det dock i ena hörnet och jag fortsatte så dra loss en bit in på väggen med min spackelkniv. Nu funderar jag på om jag måste riva loss hela resten av väggen eller om det räcker att bredspackla över det som lossnat. Det går att fortsätta hyfsat enkelt med spackelkniv men ej med bara fingrarna… tapeten har bubblat lite under de delar jag spacklat men det har gått tillbaka igen när det torkat. Hur hade ni gjort? Rivit bort allt och bredspacklat eller lämnat kvar och bredspacklat den delen som är riven nu. Se bilder för mer info. Jag skall måla med äggoljetempera från Ovolin om det spelar roll för hur ni tänker.
 
  • Vägg under renovering, tapet borttagen, spacklade skarvar och hål, redo för målning eller ny tapetsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med flagnad färg och underliggande lager synliga. Sliten textur. Behov av renovering eller målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Vad är det för vägg bakom? Betong eller gips?
 
MrJay MrJay skrev:
Vad är det för vägg bakom? Betong eller gips?
Gipsskivor
 
MrJay
Hade det varit massiv vägg hade jag tagit bort all tapet med ångmaskin men i detta fallet beror det lite på hur mycket jobb man vill skapa för sig själv. Det går alldeles utmärkt att spackla och slipa enbart de delarna där det saknas tapet och sedan måla. Kolla så att inga fler delar av tapeten är lösa annars kan dessa lossna
 
MrJay MrJay skrev:
Hade det varit massiv vägg hade jag tagit bort all tapet med ångmaskin men i detta fallet beror det lite på hur mycket jobb man vill skapa för sig själv. Det går alldeles utmärkt att spackla och slipa enbart de delarna där det saknas tapet och sedan måla. Kolla så att inga fler delar av tapeten är lösa annars kan dessa lossna
Jag vill helst minimera jobbet såklart men de till att det blir bra för att slippa göra om. Svårt! Hur lös är lös liksom? Jag kan stoppa in en spackelkniv under tapeten och då lossnar den. Men inte om jag försöker med bara fingrarna.
 
MrJay
A Amanda ÖLM skrev:
Jag vill helst minimera jobbet såklart men de till att det blir bra för att slippa göra om. Svårt! Hur lös är lös liksom? Jag kan stoppa in en spackelkniv under tapeten och då lossnar den. Men inte om jag försöker med bara fingrarna.
Tapeten skall sitta som berget mot väggen, man ska inte kunna sticka in något bakom tapet och lossa den om den är limmad bra.
 
MrJay MrJay skrev:
Tapeten skall sitta som berget mot väggen, man ska inte kunna sticka in något bakom tapet och lossa den om den är limmad bra.
Tack, då åker den nog ner. 🫡
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.