Hej,

Har presic fått mitt hus o börjat riva för att kunna påbörja renoveringen.

Jag skulle vilja plocka bort några element. som inte var i något vidare skick. Alla element har likadana kopplingar, (dock i mycket bättre skick) som den på bilderna.

Hur plockar jag bort dessa på bästa sätt?

Måste jag tömma hela radiatorsystemet?

Tacksam för svar?
 
  • ek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ek1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ek2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Nej, du behöver inte tömma hela systemet men om du inte har några avstängningsventiler "på vägen" till radiatorerna så måste du göra det trycklöst och förmodligen kommer du att behöva tappa ur lite. Det beror lite på vad som händer när du lossar kopplingen vid termostaten...och hur mycket du ska renovera... Dessutom! Är det i källaren eller på övervåningen radiatorerna sitter? :confused:
På bild "ek1" (den till höger) är det en avstängning under "locket på toppen"
Den avstängningen gör att du kommer ha vattnet kvar i radiatorn så att du inte behöver tappa ur allt ur den. Å andra sidan blir den tung och så är den full av smutsigt svart vatten... Hur mycket som rinner ut beror på om det går att "vrida upp" 90 gr böjen i ovankanten så att det inte rinner ut så mkt från radiatorn. Sedan om beror det på om du kan sätta ett täcklock på termostatventilen - du får kolla storleken så att du har täcklock hemma! :eek: Eller är det så att du ska byta även termostatventilen? Det är kanske lika bra när du ändå är igång och renoverar? Då får du böja ut röret försiktigt efter att ha lossat termostaten och vrida bort den med en rörtång.
Du kan ju hyra en apparat som fryser inkommande ledning innan/nedanför termostatventilen men är det en renovering och sommar = ingen panik och brådska, så tycker jag att det är "overkill". Ja, om man inte gillar apparater och har mycket pengar förstås! :D
Det är alltså risk för lite (svart) vatten på golvet osv. Men är det även om du tappar ut hela systemet...
Jag skulle dock rekommendera dig att göra det när du nu planerar att göra en större renovering. Du behöver inte tappa ur ALLT vatten eftersom du har avstängningsventilerna på returen vid varje radiator.
Gör systemet trycklöst och tappa ur endel vatten, lossa radiatorn från termostatventilen och se om det kommer vatten, gör det det efter att du tappat ut vatten? Tappa ur lite till... Det är kanske bra att öppna luftventilen på radiatorn så att inget vatten "hänger kvar" i den.
Ja, detta var sannerligen ett "råd" med många om och men och kanske...men så är det när man ska ge dem och det finns lite frågetecken + att det är en renovering i ett gammalt system. Det är aldrig lätt att veta vad som kommer att hända. :surprised:
 
Säkrast är att tömma systemet som säkert Chrille nämnt i sin text :rolleyes:
Det ser ut som det är i källaren och uppgångar från golv, då kan det i vissa fall vara problem att tömma ur radiatorerna så du får vara lite försiktig.
 
Det som syns på bild två är en strypventil. Den är till för att reglera flödet till radiatorn, så den får lagom stor del av varmvattnet.
Om du skruvar av "muttern" så hittar du en insex-skruv därunder. Med den går det (oftast) att stänga returvattnet. Tänk bara på att du räknar varven så du kan öppna den lika mycket igen.
Man kan dock inte lita 100% på att den här ventilen är tät. Jag har varit med om att vattnet börjat spruta bara jag skruvat av locket. Det är inte heller säkert att det verkligen blir avstängt även om du skruvar insexskruven i botten.
Förmodligen är det tryggast att tappa ur vattnet. Det är inte så dramatiskt och nu i sommar klarar du dig utan uppvärmning.
 
Ja dessa element är i källaren. Pratade med Högbergs Rör här i borås igår och de rekommenderade att jag skulle tappa ur hela system o sedan plugga de elementen jag inte skulle använda och sätta på avstängningsventiler på det de elementrören som jag skulle sätta shunten på. Pannan är avstängd nu medan vi renoverar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.