Hej!

Tänkt att ta bort element i gammalt hus men skulle behöva lite hjälp med detaljerna. Såhär ser rören ut(2-rörs system):

16259732814_b1cceb0077_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag förstått det skall man:
1. Stänga av pannan. Detta gör jag via proppskåpet för att vara på säkra sidan.
2. Tömma systemet på vatten. Hur gör jag detta är nu frågan. Gör jag detta via expansionskärlets säkerhetsventil?(Kommer ut vatten när jag vrider på den)

16881104941_a991970302_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Såga rören och sedan skruva med rörtång ur dom för att sedan plugga ingen dom.
4. Fylla på vatten igen. Var gör jag detta? Kan inte se vart eller hur jag skall fylla på Expansionskärlet.
5. Starta pannan.

Tack på förhand!
 
Krilleman
Det blir halv-svårt att gänga ur där du tänkt dig. Då du inte får mycket till rör att sätta rörtången i när du kapat.

Gänga hellre ur snuttarna direkt i T-rören direkt under isoleringen och proppa där så du får bort hela skarvrören. Kapa där du tänkt dig innan. Det ser ut som om du har 3/8" rör (ca 17mm utv)

Tappa ur från säkerhetsventilen. Ta fler bilder på pannan så kan vi säkert identifiera påfyllningsventilen.

Och glöm inte att lufta!
 
Tack! Försöker plugga direkt i huvudröret då. Här är en bild på hela systemet:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur går avluftningen till? Skruvar jag bara på avluftningsventilen för att få ut luften i systemet efter påfyllnaden?
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Hittade påfyllning av vatten! Var den det röda reglaget högst upp:

16262112113_01f4fd4614_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde i alla fall så att ena mätaren på Expansionskärlet steg och samma mätare minskade när jag tömde ut vatten.

Angående avluftningen så misstänker jag att jag skall skruva lite på den lilla "hatten" på avluftningsventilen så bör ena mätaren på expansionskärlet röra sig? Eller har inte avluftningen något med trycket/mätaren att göra kanske?
 
Krilleman
Fint att du hittat påfyllningen.

Lufta även på radiatorerna!
 
Tusen tack för hjälpen!

Här är resultatet:
16970568758_de1665ce80_z.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick dock varken luftat eller igång cirkulationen. Men då värmen nu är här så får jag ta detta till hösten =).

Tack igen!
 
Krilleman
Ja se där! Svetsade skarvrör direkt på stamen. Då är det svårt att gänga bort dom ;)

Men jag gillar inte dina kromade lock med packning. Huvar tätade med lin & locher ska det vara för permanent lösning!
 
Ok. Men vad är "huvar"? Vad jag kan utläsa från bilder är det samma fast med inbyggd packning?
 
Problemet är att packningen i dessa lock riskerar att skäras sönder av röränden. Dom är gjorda för slipade plana ändrar.
Det går att komplettera med lin, men det är förknippat med stor risk att locket spricker för att det är inte gjort för den belastningen.

Med rätt lock av kraftigare modell så kan du lina och täta ordentligt utan risk.
http://www.rinkabyror.se/artikel/svart-huv-10/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.