Hejsan hoppsan!

Jag och min Sambo håller på att renovera vårt "nya" hus för fulla muggar. En enplanare med källare. Vi behöver plocka bort alla element på "övervåningen" när vi skall smälla upp gips och måla.

Elementen i huset är av olika storlek och stil. Vi vill under renoveringen byta ut alla element på "övervåningen" men eftersom pengar inte växer på träd så kanske vi vill sätta upp dom gamla elementen ett tag tills vi vet att vi verkligen har råd med nya.

Hur fungerar det att ta bort element, sätta dit element, fylla på nytt vatten stup i kvarten. Har hört att det inte skall vara bra för rören. Givetvis vore det bäst att bryta EN gång och sätta upp nya element, men vad är näst bäst?

Hälsningar
// Lindrik
 
"Bygla" där radiatorn suttit och kör oljefylda el tills ni är färdig. Kan det vara ett alternativ?

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Krilleman
Bygla behöver man bara göra om man har ettrörssystem. (seriekopplat)

Har man tvårörs-system (paralellkopplat) går det fint att bara proppa i returventilen och termostaten.
 
Sen kan det ju funka proppa enrörssystem också om det är en hel slinga åt gången. Vi här t.ex 21 element fördelade på minst 5 slingor.
 
När vårt badrum renoverades så fick radiatorkopplet sitta kvar utan radiatorn, anslutningarna till radiatorn proppades. Då kunde vi fortfarande få ut värme till resten av raddisarna.
 
Om det gäller just rören så är det ju om du har järnrör och inte kopparrör som det skulle kunna vara något problem. Sen har du kanske panna och såklart radiatorerna som är av järn.

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem att byta några radiatorer en extra gång. Du tappar ju inte ut hela systemet utan bara radiatorerna
Just radiatorerna skulle jag säga är det som normalt sett är känsligast för korrosion och inte själva rören.

Det som är dumt är ifall du har ett system där t.ex. expansion och säkerhetsventiler är feldimensionerade så du gång på gång tappar ut vatten och fyller på med nytt syresatt vatten, då kan du få lite korrosion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.