Detta blir mitt första av många kommande inlägg här på Byggahus.se :D

Vi har köpt oss ett trevånings radhus från 1974, säljarna bodde i huset från byggåret och har under årens lopp hunnit göra en del egna installationer och modifieringar som kanske inte anses som praxis idag :p Därav misstänker jag att jag inte bara kommer att ha en hel del att göra i huset, men även en hel del frågor om tips och råd.

Min första fråga gäller värme. Huset är uppvärmt av direktverkande el (oljefyllda el-element) och en lyftvärmepump. Luftvärmepumpen sitter på väggen i trappan mellan nedre och mellersta våningen. Vårt och dotterns sovrum ligger på övervåningen.

I vårt sovrum finns det två element, ett under ett fönster och det andra mitt på en vägg. Det andra elementet satt tidigare förmodligen under det fönster som nu är en fransk balkong. Vi ska göra om i sovrummet och det jag undrar är om vi kan ta bort det andra elementet utan att det blir för kallt i sovrummet, särskilt nu på vintern. Det ser liksom lite dumt ut att bara ha ett element mitt på väggen. I vår värld sitter element under fönster, så att säga :D

Tanken med luftvärmepumpen är väl att den ska värma upp huset och kompletteras med elementen. Hur vet jag hur mycket luftvärmepumpen klarar av (i kubikmeter?) och jag antar att element har en viss verkningsgrad beroende på hur stort ett rum är (i kubikmeter?) Huset är på 149 kvm jämt fördelat på tre plan varav det nedersta är suterräng.

Det element som sitter under fönstret är något mindre än det som sitter mitt på väggen, så vi kan ju byte plats på dem och behålla det större av dem. Bara det som sagt inte får jobba för hårt eller inte räcker för att få upp värmen i rummet. Vi gillar förvisso svalt när vi sover, men man vill ju inte frysa :rolleyes:
 
Vad gör ni när det är -25 i två veckor?

Jag skulle ha minst ett element i varje rum. Har själv LL pump och alla element är på men de har ju termostat så endast något enstaka t.ex i s-rum är ljummet.
 
Prova att stänga av elementet och se?
Ska ju bli kallt i veckan påstås det.
 
Vi har llvp och saknar element i rummen på övervåningen som är närmast trappan där pumpen sitter. Funkar lysande.
Saknar även element i både kök och vardagsrum på nedervåning, de rum som är mest avlägsna från pumpen och under dess placering i höjd så att säga. Där tycker jag nog att man kunde spart dem, för det kan bli lite kyligt där.
Men det finns ju värmelister att sätta in under fönster för att slippa kallras.
 
Har du ingen backup om llvp skulle lämna in vid -25?
 
Hmm, ja vad gör man om det är -25 i två veckor... :x

Ställer in ett extra element d^_^b

Men det är sant, man kan ju stänga av det ena (som vi tänker ta bort) och bara brassa på det större av dem som vi vill ha kvar. Tänkte inte på det :p

Värmelister under fönster för att stoppa kallras är en klok idé, det visste jag inte ens att det fanns och ska kolla upp. Kan vara användbart på andra ställen i huset, men i sovrummet behåller vi nog det större elementet just här :)


Finns det någon praxis för hur man ska tänka när det kommer till kubikmeter och hur mycket ett element eller en luftvärmepump klarar av att värma upp?

Tack för era svar :wow:
 
PX-21 skrev:
Har du ingen backup om llvp skulle lämna in vid -25?
Ja, jo ett assvårt problem att lösa...
Antingen så stoppar jag i mina 3-4 kupévärmare som jag har i garaget, eller så köper jag ett par konvektorelement på jula för ett par hundringar.
Hittills har vi haft några köldnätter med neråt 20 minus och har ännu inte behövt elementen. Har dem inte ens på i de sovrum som fortfarande har element.
 
visst är det "gött med en bra isolerad kåk:)...
 
Vi bor i Huddinge i Stockholm, och här har vi extremt sällan så kalla nätter som 20 minus tycker jag...

Men som sagt, ett extra element från Jula borde ju lösa det värsta om temperaturen kryper ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.