Jag håller på att renovera ett gammalt missionshus och tidigare kyrksalen med högt i tak består nu av två våningar. Det gör att synliga dragstag som tidigare satt i taket nu ligger ca 60 cm över golvet på övervåningen.

Dessa två dragstag vill jag nu ta bort och finna en annan lösning på.

Jag vill bygga in ett av två dragstag i en spalje och vägg och öppna upp emellan samt delvis bygga in en del av det andra dragstaget i en vägg och delsvis ta bort dragstaget.

Någon som har erfarenhet av att ersätta dragstag med annat men ända säkra att taket inte faller ihop eller något liknande.
 
Ta för allt i världen inte bort staget!
 
anaitis skrev:
Ta för allt i världen inte bort staget!
Nä, precis, men det hade varit enklare med en bild, för att få en uppfattning hur stagen/hanabanden sitter
 
anaitis skrev:
Ta för allt i världen inte bort staget!
Håller med!

Om du vill hitta en annan lösning så bör du ta råd från en konstruktör.
Att manipulera med dragstagen själv kan innebära att takstolarna "kalvar ur" i underkant och taket sätter sig.
 
Mikael_L
Helt klart är att du isåfall måste ersätta dom med något annat. Om du bara tar bort dom kommer ditt tak kollapsa. Vi kan stryka ordet "kan" och sätta "kommer" istället, på volvos inlägg ifall du bara tar bort stagen.

Vad du ska/kan ersätta dom med går nog inte att säga med den information vi har. Det är dock risk för att det kan bli rätt komplicerat, bara så du är beredd på det.

En duktig byggkonstruktör som kikar på det hela på plats är nog inte dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.