Hej alla!

Jag har hängt här på forumet ett tag nu och hamstrat massa inspiration men detta är faktiskt mitt första egna inlägg och fler lär det säkerligen bli framöver då jag har många högt drömmande planer för min fastighet. Detta spörsmål är än så länge bara i planeringsstadiet och det kommer således inte hamna några kofötter i väggen riktigt än.. men förberedelser sägs ju vara a och o här i världen.

Mitt hus är väl i mångt och mycket ett klassiskt 70-tals hus dvs 1½-plans med inredd övervåning, betongpannor över lackad masonit (ingen råspont alltså) på taket med 45° lutning. Trä/tegelfasad, vattenburen värme via radiatorer (L/V-pump) och allt så klart ståendes på en oisolerad platta på mark. Jag har förövrigt inga problem med fukt eller syllar (än iaf) så den diskussionen kommer jag förhoppningsvis slippa adressera.

Jag har som önskemål att ta bort rätt stora delar av en vägg som går mellan sovrum/vardagsrum och köket där det idag finns två dörröppningar till resp. rum. Från gavel till närmsta vägg som ev. kan lasta av en passande balk är det dryga 6 meter (gul markering enligt planritning). Med tanke på takstolarnas (2x7") spann på ~9 meter och den något vaga detaljen i snittbilden så är det väl rätt uppenbart att väggen är rätt bärande? Jag saknar tyvärr detaljerade ritningar för plattan annat än att den beskrivs med ord som Lecaisolerad kantförstyvad platta på mark och kan visuellt se att voten är ~30cm (varierar upp till 40cm på sina ställen. Från utsidan kan jag skönja att det ligger lite "extra stål" som sticker ut ur betongen i linje med hjärtväggens placering. Väggen i sig är bara byggd med 45x90 under enkelgips.

Balkdimension och material som sekunder fråga, min primära är om det ens finns en gnutta rimlighet i att försöka sig på denna operation eller kommer uppslagslasterna (iaf vid gaveln) bli orimligt stora på stolpar och platta som ska hålla upp en sådan balk?

Arkitektritningar av ett 70-talshus med markerad vägg som diskuteras för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp och funderingar. Fråga på om det är något jag kan fylla på med :)


// David
 
Ps. kanske bör tilläggas att den mittplacerade väggen på övervåningen har aldrig funnits sedan huset byggdes.
 
Om plattan är lecaisolerad, så betyder det att det finns lecakulor under betongen. Den är således inte oisolerad!

En 6 m balk som ersättning för hjärtväggen tycker jag är orealistiskt. Den blir väldigt hög och pelarlasterna i dess ändar kan bli för stora i förhållande till vad voten i plattan klarar. Du bör tänka dig minst en pelare på vägen, helst på mitten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för ditt svar :)

Icke oisolerad vore ju inte på något sätt otrevligt men jag tror dessvärre att det låter lite bättre än vad det är.. med reservation för att jag är snudd på lekman här så klart. Men sockeln under fasad består av putsad blåbetong/(leca?) och jag har mina föraningar om att det bara är "översta raden" nära marknivå då resten av voten under mark är benhård, högst troligt ren betong och jag hittar egentligen bara sten och grus när jag grävt ner till gjutskägget. Jag hittade faktiskt en bild här på BH som lite överensstämmer med den grund/platta jag ser på mitt hus. Precis som hos mig så är golv betydligt högre än kanten på sockeln.

Arkitektonisk ritning av en byggkonstruktion med dimensioner och materialangivelser, som t.ex. plastisol och korrugerad plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåväl, isoleringens vara eller icke vara. Åter till hjärtväggen :p 6 meter var ju egentligen bara ett sätt att få en ren duk att måla på. Slutresultatet jag har dagdrömt om är mer något i stil med bilden nedan där jag kommer ha möjlighet att spara en bit vägg / kontakt med plattan om än dock inte precis i mitten. Om detta skulle vara gångbart, är det då bättre att ta två separata balkar eller vinner man något på att behålla en 6 meter fullängds vilandes på tre punkter?

Ritning över husplan med markerade mått, vardagsrum och andra utrymmen tydligt angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lättklinker är samma sak som lecakulor. Det är alltid en fördel med hela balkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.