Hej,

Har försökt ta reda på en sak, men inte hittat några tydliga svar.

Har en del av ett berg bakom huset som jag vill ta bort för att kunna anlägga gräsmatta. Under det som innan var rabatt så går berget, på vissa ställen behöver jag inte ta bort något berg för att kunna ha tillräckligt med jord för gräs, men på vissa ställen "tittar berget fram" och jordlagret skulle bli för tunt. Jag vill alltså "ta av lite på toppen" på berget. Min tanke är att gräva bort jorden så jag ser hur berget är och sedan små pula med detta under vintern när andan faller på.

Då det kommer vara kallt, jag är snål och räds inte kroppsarbete så jag tänkte försöka göra detta med kilar och inte snigeldynamit. Men kommer det fungera ?

Att kilar är smidigt för stenar köper jag. Men berg ? Stenen har ju då inget tydligt håll att expandera mot. Framförallt "toppen" på en bergsknall. Dessutom finns det ju tumregler för hur långt man ska borra i förhållande till stenens höjd, hur ska man i så fall tänka med en del av en berg, där jag kanske vill ta bort 20 cm av en xxx meter berg.

Som en plan B tänkte jag på ifall det annars är möjligt att hyra värmematta och köra snigeldynamit så att jag får en "kant" att sedan i lugn och ro knäcka/expandera stenen mot med hjälp av kilarna.

Några hjälpande tankar ?
 
  • Trädgårdsscenario med verktyg, utmarkerat bergsområde och jord där gräsmatta ska anläggas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergsknalle med markerad del som ska tas bort, redskap syns, i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med bergsknalle markerad för borttagning, verktyg och byggavfall syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NalleSW
  • Laddar…
Vid all spräckning behöver stenen någonstans att röra sig för att det ska spricka...

Vinklar man borrningen rätt så går det säkert med kilar.

Men eftersom det ser ut som ett begränsat område skulle jag hyrt/köpt en stor vinkelslip/kapmaskin med diamantklinga och snittat och knackat bort...

/ATW
 
  • Gilla
Walle_Norrland_Skåne och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vid all spräckning behöver stenen någonstans att röra sig för att det ska spricka...

Vinklar man borrningen rätt så går det säkert med kilar.

Men eftersom det ser ut som ett begränsat område skulle jag hyrt/köpt en stor vinkelslip/kapmaskin med diamantklinga och snittat och knackat bort...

/ATW
Tack, det är ett bra tips. Området är ganska begränsat hitills, men jag vet ju inte vad jag hittar när jag fortsätter att gräva :)

Kanske skulle det gå att köra en kant med vinkelslip så man får en skåra på någon cm, och sedan spräcka berget mot denna ? Då har ju berget expansionsmöjlighet mot skåran, men det kanske inte funkar iom att berget sitter ihop undertill. Annars kanske en alt. Lösning är att gå loss med borrmaskinen och köra många många hål och sedan bila bort. Men jag vet inte hur hårt berget är.
 
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
Jag håller precis på ett liknande arbete och precis som du är inne på så är inte kilar optimalt för att ta bort större bitar av berg, men funkar riktigt bra att dela mindre stenar med.

ArneTWs tips om diamantklinga skulle jag ha satsat på så här med facit i hand.
 
  • Gilla
Juthstrand
  • Laddar…
V viklar03 skrev:
Jag håller precis på ett liknande arbete och precis som du är inne på så är inte kilar optimalt för att ta bort större bitar av berg, men funkar riktigt bra att dela mindre stenar med.

ArneTWs tips om diamantklinga skulle jag ha satsat på så här med facit i hand.
Hur har du gjort och vad har funkat/inte funkat ?
 
Jag har borrat med en Hilti Te60 med ett 20mm fyrskärigt borr. Sedan slagit ner kilarna i hålen.
När det är större stenar brukar det bara lossna mindre flisor, typ 3kilos klumpa ungefär. Men på mindre stenar brukar de spricka ungefär på mitten.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hej,

Har försökt ta reda på en sak, men inte hittat några tydliga svar.

Har en del av ett berg bakom huset som jag vill ta bort för att kunna anlägga gräsmatta. Under det som innan var rabatt så går berget, på vissa ställen behöver jag inte ta bort något berg för att kunna ha tillräckligt med jord för gräs, men på vissa ställen "tittar berget fram" och jordlagret skulle bli för tunt. Jag vill alltså "ta av lite på toppen" på berget. Min tanke är att gräva bort jorden så jag ser hur berget är och sedan små pula med detta under vintern när andan faller på.

Då det kommer vara kallt, jag är snål och räds inte kroppsarbete så jag tänkte försöka göra detta med kilar och inte snigeldynamit. Men kommer det fungera ?

Att kilar är smidigt för stenar köper jag. Men berg ? Stenen har ju då inget tydligt håll att expandera mot. Framförallt "toppen" på en bergsknall. Dessutom finns det ju tumregler för hur långt man ska borra i förhållande till stenens höjd, hur ska man i så fall tänka med en del av en berg, där jag kanske vill ta bort 20 cm av en xxx meter berg.

Som en plan B tänkte jag på ifall det annars är möjligt att hyra värmematta och köra snigeldynamit så att jag får en "kant" att sedan i lugn och ro knäcka/expandera stenen mot med hjälp av kilarna.

Några hjälpande tankar ?
Går utmärkt med kilar och tips är att du söker på HME tools så kan du få tips.Ett annat tips är på max hammarborrar som i mitt tycke fungerar bäst och det är hämmar borr 24mm från Biltema som kostar 179kr så köp minst 2st så dom inte blir varma och typ 3st 24mm spräckilar från HME tills.
 
  • Gilla
Jan_G och 1 till
  • Laddar…
tommib
Det där berget ser ganska gynnsamt skiktat ut för att kunna bila bort det. Jag hade satsat på att hyra (eller köpa) en större bilhammare och försökt bila bort det. Berget är ju redan "skivat" i och med utseendet.

Att spräcka sådant berg med kilar är svårt, det spricker bara i små sjok pga de befintliga spricklinjerna.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där berget ser ganska gynnsamt skiktat ut för att kunna bila bort det. Jag hade satsat på att hyra (eller köpa) en större bilhammare och försökt bila bort det. Berget är ju redan "skivat" i och med utseendet.

Att spräcka sådant berg med kilar är svårt, det spricker bara i små sjok pga de befintliga spricklinjerna.
Tanken har slagit mig med, men har inte köpt en rejäl borrhammare för att testa än. Så vill skaffa så många "testa detta" som möjligt :)
 
V växelventil skrev:
Går utmärkt med kilar och tips är att du söker på HME tools så kan du få tips.Ett annat tips är på max hammarborrar som i mitt tycke fungerar bäst och det är hämmar borr 24mm från Biltema som kostar 179kr så köp minst 2st så dom inte blir varma och typ 3st 24mm spräckilar från HME tills.
24 mm kilar låter stort, men det kanske är det som behövs för berg. Annars läser man mest om 16-20mm för stenar. Men hur som så kanske det är en bra dimension, skulle man gå bet så är dimensionen rätt bra för snigeldynamit.
 
tommib
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tanken har slagit mig med, men har inte köpt en rejäl borrhammare för att testa än. Så vill skaffa så många "testa detta" som möjligt :)
Jag hade bara köpt en bilhammare från Jula eller Biltema.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...mare/bilningsmaskiner/bilningshammare-011639/

Någon borrhammare lär du inte plocka isär berget med om det inte är en monsterHilti.

Det är inte superdyrt att köpa en sådan bilningshammare som ovan och testa med...

Snigeldynamit är också lite svårt eftersom berget spricker i de redan befintliga sprickorna och därmed förlorar du kraft. Du får borra ganska djupt i så fall.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
24 mm kilar låter stort, men det kanske är det som behövs för berg. Annars läser man mest om 16-20mm för stenar. Men hur som så kanske det är en bra dimension, skulle man gå bet så är dimensionen rätt bra för snigeldynamit.
Kör med 30mm kilar med men föredrar 24mm speciellt om jag ska spräcka en större sten.och behöver inte köpa en dyr borrhammare till 24mm max borr utan jula har en för 1599kr på 9 lj.Men kan rekommendera Biltemas 24mm hammarborr för dom går som tåget att borra med och billiga.
 
tommib tommib skrev:
Jag hade bara köpt en bilhammare från Jula eller Biltema.

[länk]

Någon borrhammare lär du inte plocka isär berget med om det inte är en monsterHilti.

Det är inte superdyrt att köpa en sådan bilningshammare som ovan och testa med...

Snigeldynamit är också lite svårt eftersom berget spricker i de redan befintliga sprickorna och därmed förlorar du kraft. Du får borra ganska djupt i så fall.
Tack för inputen, jag följer ditt källarprojekt så dina erfarenheter väger tungt :)

V växelventil skrev:
Kör med 30mm kilar med men föredrar 24mm speciellt om jag ska spräcka en större sten.och behöver inte köpa en dyr borrhammare till 24mm max borr utan jula har en för 1599kr på 9 lj.Men kan rekommendera Biltemas 24mm hammarborr för dom går som tåget att borra med och billiga.
Citerar er båda:


Jag hade tänkte en borrhamarere i stil med Bosch GBh 5-40, prestandamässigt är det samma storlek som Julas "stora borrhammare". Jag räknar med att jag kommer att;
  • borra hål i berg för att spräcka berg (kil, snigeldynamit, bila etc.)
  • borra hål i berg för stolpskor för altan
  • borra hål i berg för att fästa staketstolpar
  • Dessutom har jag en gammal källare där jag antagligen kommer bila bort golvet i omgångar. Det är oarmerad krigsbetong (1945) så den borde inte vara så hård.
Så jag hade tänkt ha en "kvalitets borrhamare" som både borrar och bilar.

Bilningshammaren från Jula verkade ju väldigt prisvärd, inte sett den innan. Den kan ju vara ett alternativ till just bilningen av berget och ev. källargolv. Men då saknar jag ändå en fläskig borrhammare. Visserligen så är det många som gillar julas Borrhammrae. Priset för dom båda är som en Bosch borrhammare. Men OM, den skulle pajja så kommer jag ångra att jag inte köpte en "redig" på direkten. Det är ju kul att spara pengar men också ha riktiga grejer. :)
 
tommib
Jag har ju både den förra versionen av bilhammaren (med märket Scheppach) och en Bosch GBH 5-40. Mycket nöjd med bägge men de har olika användningsområden. Jag skulle inte vilja slita på Boschen genom att bila berg (eller betong) med den.

Julas stora borrhammare är säkert också bra. Jag har den röda Meechammaren med 5 J och den är väldigt bra men det är enorm skillnad på den och Boschen ur komfortsynpunkt. Vibrationsdämpningen går inte att jämföra.

Om du inte vill köpa så kan du hyra. Då kan du få en fet Hiltihammare för ett par hundralappar per dygn. Testa och se hur det funkar med berget. Om det inte funkar vet du att du måste snigla och då kan du lika gärna hyra en riktig bergborr.
 
B
Jag har kört en kombination av att elda ved med extra luft (från fläkt monterad i ett rör, riktad mot glöden i den delen som ska värmas upp) och bilhammare med goda resultat. Hade bl.a. berg som var i vägen för nya avloppsrör söm jag spräckte bort på det sättet.

Lite light modernisering av hur man gjorde för några hundra år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.