Jag vill ta bort läktbrädor 22x95 i innertaket som är spikade i reglarna och kottlingarna ovanför med spikpistol.
Spikarna är ca 70x3mm och är räfflade och har dessutom hullingar som ser ut att vara tunnare trådar som verkar vara fastlödda, eller fastsvetsade på själva spiken.

Jag provade först att frilägga spikskallarna i läktbrädan med ett stämjärn och använde sedan kofot.
Spiken gick då rakt av under skallen.
Nästa försök var att spräcka bort hela brädan så att spikarna frilades, jag provade sen med både kofot och hovtång, de flesta spikar gick av, jag fick bara ur ett par av ca 10st.
Jag köpte också en spikutdragare från Bahco, "typ 36" som bara gled på spikarna.
Den var visserligen sned i käftarna som gjorde att de möttes bara på halva käftbredden, men jag har svårt att tro att en felfri skulle fungera så mycket bättre, eftersom spikarna verkar vara så hårda och spröda.

Jag behöver ta bort ett antal läktbrädor med totalt ganska många spikar.
Hur gör man?

Tacksam för input!

/L-O
 
Bryt bort brädan med ett tunt bräckjärn, knip eller bocka av spiken och sedan slå in den helt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Bryt bort brädan med ett tunt bräckjärn, knip eller bocka av spiken och sedan slå in den helt.
Menar du att det inte alls går att få ur spikarna, eller är det en bekvämare lösning att kapa och slå in?
Jag kommer att behöva borra en del nya hål för elrör och det finns inte så många alternativa platser att borra på om spikarna skulle vara kvar, så jag skulle därför helst vilja ta bort spikarna helt om det är möjligt.
 
Ingen som vet om man kan få bort härdade maskinspikar?
 
De där spikarna är troligen inte härdade. Det låter som vanliga hartsade rulspikar. De två fastlödda eller fastlimmade trådarna en bit under huvudet är rester av tråden som höll ihop dem till en rulle. Den guaktiga hartsen smälter då spiken skjuts in och så biter den fast i träet.
Slå hårt med hammare på spikhuvudet några gånger före du börjar riva någonting. Då spiken slås in någon millimeter släpper hartsen greppet och sedan kan man riva loss bräderna med kofot som vanligt och spikarna följer vanligen med.
 
  • Gilla
62_an och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
De där spikarna är troligen inte härdade. Det låter som vanliga hartsade rulspikar. De två fastlödda eller fastlimmade trådarna en bit under huvudet är rester av tråden som höll ihop dem till en rulle. Den guaktiga hartsen smälter då spiken skjuts in och så biter den fast i träet.
Slå hårt med hammare på spikhuvudet några gånger före du börjar riva någonting. Då spiken slås in någon millimeter släpper hartsen greppet och sedan kan man riva loss bräderna med kofot som vanligt och spikarna följer vanligen med.
Tack för tipset, ska provas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.