Hej,

En del av husgrunden har en betongfärg som jag upplever som tjock och glansig. Delen närmast marken har även luckrats upp och jag kommer behöva fixa det med putsbruk.

Jag funderar på om det möjligtvis är färgen som är ogenomtränglig och som hindrar fukten från att komma ut och som fått delen närmast marken att luckras upp. Hur ska jag i sådana fall gå till väga för att ta bort den?

Har tittat på vinkelslip som ett sätt att få bort färgen på. Men är osäker på vilken typ av lamell/slipskiva jag ska använda. Finns det annat sätt att ta bort det på? Vill inte använda kemisk rengöring eftersom huset ligger väldigt nära en sjö.

Tack på förhand
 
  • Grön vägg, litet fönster, ojämn puts, nedre hörn, stenar, gräs, utomhus, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger undre kanten på sockeln an mot jord eller annat fuktigt så suger den upp fukt kappilärt och sista biten släpper. Är det målat med någon plastfasadfärg så hjälper det ju inte, men problemet uppstår även med vanlig sockelfärg.

Delen längst ner får också mest fukt på sig genom att regn stänker på marken upp på vägg/sockel. Har du inget emot strukturen på din sockel så skulle jag bara målat med ny sockelfärg.
 
  • Gilla
MrIJ
  • Laddar…
N
Blästra bort det, ser jag som lättaste sättet.
Ta dit en blästerfirma, kostar mellan 2000-6000kr gissar jag.
Beroende på vart i landet du bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.