jag tänkte bygga en husbil och har titat på några bilar med bakgavelhiss. Behöver man göra någon besiktning om man tar bort hissen och sätter en dragkrok istället?
 
Ja, mig veterligen behöver montage av dragkrok besiktas.
 
Nej, för vanliga personbilar finns inget krav på besiktning om man monterar dit en dragkrok.
 
K Klass0n skrev:
Nej, för vanliga personbilar finns inget krav på besiktning om man monterar dit en dragkrok.
Bilar med EU-typgodkännande behöver inte regbesiktas för dragkrok sedan ~10 år. Äldre ej EU-typgodkända bilar behöver besiktas.
 
bilen är godkänd för dragkrok. behövs någon besiktning om man tar bort hissen? det står på transportstyrelsen att den har hiss.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Bilar med EU-typgodkännande behöver inte regbesiktas för dragkrok sedan ~10 år. Äldre ej EU-typgodkända bilar behöver besiktas.
Då var min kunskap också föråldrad :)
 
S Stefansod68 skrev:
bilen är godkänd för dragkrok. behövs någon besiktning om man tar bort hissen? det står på transportstyrelsen att den har hiss.
Ja. Om du tar bort bakgavellyft behövs registreringsbesiktning. Kan med fördel göras samtidigt när(om) du planerar att registrera din bil som husbil, eller lastbil med bostadsinredning...
Kontakta gärna en besiktningsingenjör på din ort...
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.