Hej.
Vi bor i en villa med gamla gjutjärnsbrunnar som förmodligen blivit dåligt underhållna (uthyrt i 10 år) ovh nu har skapat en vattenläcka. Och vattnet har tagit sig från övervåningens badrum ner igenom golv och tak och droppat över hela farstun. Vi har bestämt oss för att ta bort badkaret i det aktuella badrummet, helt och hållet och endast ha det som en toalett med handfat. Ersätta badkaret med skåp möjligtvis.

Hur gör man rent praktiskt? Ska vi låta avloppet vara kvar? Eller gjuter man hellre igen detta? Hur gör man med blandaren till vattnet? Kan man bara skruva loss och ersätta med någon sorts stopp mutter? 🫣Bör vi ta hjälp av proffs?

Vi har ingenting emot att det sitter kvar anslutningar till vattnet (vet inte vad man ska kalla det som blir kvar när man tar bort blandare), för möjligheten att nästa köpare kanske vill återinstallera dusch/badkar, samt avlopp. Men är orolig för att det börjar stinka?
 
Vanligtvis så går ju avlopp ihop till en stam som sen går genom kåk ner till källare. Läker det på bara röret från golvbrunn eller läker det från stammen med alla avlopp är frågan. Dessutom om man får något slags stopp i stam å det stiger upp vatten i rör till golvbrunn hur blir det då....man bör nog kolla var det läker så det inte är på stammen med allt vatten från badrum
 
Karrock
Har ni kollat med hemförsäkring om att laga vattenskadorna? Ni behöver nog inte fundera på nästa ägare om det har varit vattenläcka. Sanerar inte ni så lär de vilja det, och då spelar det ingen roll hur rören har plomberats.

Badkar brukar ha ett utlopp löst ned i en brunn. Möjligen byter ni galler uppepå brunnen till ett finare. Häll i nån dl vatten då och då ifall det torkar och börjar lukta. Ändå bra att ha kvar golvbrunn ifall det kommer vatten på golvet, eller till städning.
Ta bort och plugga rören till blandaren är ganska lätt efter att man har köpt proppar som passar. Ni kan få hjälp här, lättast är att lägga upp bilder. Går rören följa, och finns det ventiler på dem? Underlättar i så fall.
 
Karrock Karrock skrev:
Har ni kollat med hemförsäkring om att laga vattenskadorna? Ni behöver nog inte fundera på nästa ägare om det har varit vattenläcka. Sanerar inte ni så lär de vilja det, och då spelar det ingen roll hur rören har plomberats.

Badkar brukar ha ett utlopp löst ned i en brunn. Möjligen byter ni galler uppepå brunnen till ett finare. Häll i nån dl vatten då och då ifall det torkar och börjar lukta. Ändå bra att ha kvar golvbrunn ifall det kommer vatten på golvet, eller till städning.
Ta bort och plugga rören till blandaren är ganska lätt efter att man har köpt proppar som passar. Ni kan få hjälp här, lättast är att lägga upp bilder. Går rören följa, och finns det ventiler på dem? Underlättar i så fall.
Hej,
Tack för hjälpen.

Nu när jag vet att det finns proppar, så vet jag vad jag ska fråga om iallafall!
Får se om jag återkommer för råd eller om jag frågar vvs killen som kommer och tittar på läckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.