Jag tänkte ge mig på att ta bort en MASSA meter av 4" gjutjärnsrör som går till avlopp och avluftning. Har för ändamålet införskaffat en tigersåg av bättre kvalité och specialblad för "cast iron". Jag är mäkta imponerad av hur i h-vete rörisen en gång i tiden fick dit blyet i skarvarna. Huset är enplanshus med hel källare. Toaletten i källaren är färdigrenoverad förutom att vatten inte är indraget än. Spolas än så länge, till frugan och barnens stora glädje, med hink. ;)

Min undran nu är om man kan leva utan avluftning en tid emedan man hämtar inspiration för att ge sig på att dra nytt avlopp??? :confused: Som sagt....det är ju lite primitivt än eftersom vi bara har vatten till köket i övervåningen och dusch och tvättmaskin i källaren, men skitlukt, annat än tillfällig, vill man ju undvika om det inte är absolut nödvändigt.

Är det inte så att olika rörsystem är lite olika känsliga hurvida avluftning finns eller ej. När jag söker här på forumet är det ju t.o.m rörisar som INTE sätter in avluftning direkt. :eek: I min värld tycket jag det är mycket märkligt, men men...var man är salig i sin tro.
 
Staffans2000
SKIT i avluftaren så länge.
Det värsta som kan hända är att det luktar SKIT.
 
Att få i blyet är världsenkelt, även på vågräta rör!
Varför tigersåg när det finns slägga?
Som jag förstår det hela så har ni bara en toalett och då är problemet med avluftning mindre, det är den toalett som spolas som drabbas och då får man slå på en extra skvätt.

Protte
 
prototypen skrev:
Varför tigersåg när det finns slägga?
Protte
För att släggar man av ett gjutjärnsrör är man bra korkad. Eller du kanske tycker det känns bra med skärvor som ligger kvar i ledningen?

Tigersåg är kanon, med rätt blad tar det bara sekunder att kapa ledningen snyggt. Avluftningen är inga problem att ta bort ett tag. Använd lite extra vatten ibland så blir risken ännu mindre att skiten ligger kvar.

Mvh Andreas
 
De få skärvor som det blev plockade jag ut ur det vågräta röret med handen.

Protte
 
Protte: Det är bitvis väldigt trångt att gå på med släggan. Sedan är det kul att köra med tigersåg. :D Rören är dessutom bitvis ingjutna i sockeln.

Men hur sjutton fick man dit blyet på gjutjärnsrören? Jösses, det är ju jättetrångt på vissa ställen. La man dit det i mjuka stänger och värmde därefter?
 
Staffans2000
man virade ett "rep" runt ändan på muffen och klämde åt upptill så en liten öppning bildades. Därefter var det bara att hälla i det smälta blyet.
 
Det är väl när det är trångt som släggan passar, bladet måste gå igenom in i sockeln.

Visst är det fiffigt det med blyet, efter att blyet har stelnat så driver man det med ett dorn som är lite böjt efter röret för att det ska bli tätare.

Varför tror ni att rörmokare heter plumber på engelska? Plumbum = bly=Pb.

Protte
 
Staffans2000
Plumber heter de eftersom vattenledningarna från början var gjorda av bly.
 
jag har inte kopplat på min avluftning ännu efter badrums renovering sitter ett plast lock i röret.. händer inte mer en att det kan bli lite baksug när man spolar så vattnet till vatten låsen sugs med ... finns backventiler man kan sätta på luftningen ifall man har det inomhus...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.