Hej

Jag skulle behöva ta bort denna anslutning eller åtm. få den betydligt mindre. Skulle idealiskt bara vilja ha stamröret att gå som vanligt utan detta stick med ballofix. Hur kan jag plugga denna så nära röret som vanligt eller ta bort hela den där klämanordningen? Det är ju inte så enkelt antar jag som att stänga av i källaren och sen tappa ut stammen?

Det är en lägenhet
Det är fjärrvärme med en pump som cirkulerar elementvattnet.

Jag frågar för att förstå processen och vilka alternativ som finns samt hur det ev påverkar andra.

Vad behöver stängas av i källaren? Stänger man av pumpen? Antar det?

Går det normalt att stänga av stammen pss som man gör med vanligt tillvatten?

Det går väl knappast att tömma värmestammen? Hur undviker man elementvatten ”i hela lägenheten?”

Nej jag tänker inte göra det själv utan en röris skall göra det. Men vill förstå alternativen det kan göras på.

Ja, jag vet att det är föreningens men jag har ett ok från dom men får betala själv.

Tack för svar, tips o insikter.
 
  • En anslutning med ballofix på ett värmerör i behov av justering eller borttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Man stäng kranar i källaren eller så fryser rörmokaren rören med en portabel frysmaskin. Görs lämpligen när eldningssäsongen är över.
 
Ok, men det finns väl massor av vatten kvar i ledningsr och element även om man stänger av en kran i källaren? Eller menar du att man stänger av tillvattnet på något sätt så att rören töms?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.