Jag bygger ett hus på en mark där man tidigare odlat på så jorden är jättefin (kollat med "experter") så jag behöver inte köra dit någon extra jord utan bara fördela ut det som grävts ut för grunden och sedan köra jordfräsen...

Men det såg ju jättebra ut nu i våras men nu under sommaren har det ju börjat växa en jäkla massa junk överallt, en meter högt ungefär. Hur sakran får jag bort de?
Eller ska jag bara dra över ett lager jord och fräsa så kommer det att försvinna eller ska jag bekämpa med något härligt medel =P I så fall vad...

Jag har försökt att leta överallt efter nyttig information i trådarna men hittar inget...

Vad skall jag göra...

/T
 
Hej.

Det sägs (källa behövs) att potatis tar all näring ur jorden och dödar av allt runt omkring.
Med andra ord ett väldigt ekologiskt sätt att bli av med orgäs etc. Har dock inte testat själv.
Jag gissar förvisso att du inte har tid att odla potatis på hela ytan så då faller ju det.

Om du fräser upp allt så tror jag tyvärr att mycket kommer tillbaka även med ett nytt lager jord på.
Det bästa sättet är ju dock att skapa en välmående gräsmatta som i sin tur konkurerar ut ogräset.

Har inga bra tips på "härliga medel". Rekommenderar dock försiktighet där, det som dödar ogräs
riskerar ju även att försämra jorden för gräset.

Lycka till!

Mvh / Azkel
 
Hemmakatten
Nu är det ju högt, med om fräser bort det värsta och sedan har på Round-up ogräsmedelså får du nog bort det mesta. Vänta 3 veckor efter Round-up-spridning innan du sår för gräsmatta.
 
Okej. Tack, då känns det som att de kommer gå bra genom att bara slåbort det som finns, fräsa, köra en omgång roundup och sen så...så kommer gräset ta över tillslut =) känns skönt att höra...Då är känns faktiskt rätt överkomligt med arbete =)
 
Hemmakatten
Skall dock tillägga att jag inte är någon gräsmattefanatiker... Jag har dessutom enbart naturtomt nuförtiden.

Det finns säkert många som har andra åsikter, tex att allt ogräs skall tas bort för hand ned till 30-40cm djup, att lägga på en svart presenning och låta ligga några år, för att ta död på ogräset, att inte använda RoundUp mm mm.

Men, min metod är enkel och även om man inte får bort allt ogräs, så tar gräsmattan över med tiden. Ju oftare du klipper desto mer gräs och mindre ogräs får du. Att det sedan ändå kan finnas lite ogräs eller mossa skulle inte bekymra mig, bara det är grönt och mjukt att gå på.

Det som du har slagit kan du kanske kratta ihop och forsla bort. Och möjligtvis kan man tänka sig två omgångar med RoundUp.
 
Oj det där lät jobbigt flera år o svart duk...neee inte min smak =P

Bara det är grönt och mjukt att gå på =D

Två omgångar roundup är nog ett måste och sen kommer jag självklart ta bort det som är slaget känns onödigt att det ska ligga kvar när jag vill ha bort =P

Härligt, precis min inställning bara det är grönt o mjukt =D
 
Det där junket är nog huvudsakligen ettåriga saker som inte kräver roundup eller annat elakt. Bearbeta, så, klipp klipp klipp... så löser det sig på sikt.

Däremot om du har vissa ogräs som kirskål kanske du måste vara brutal. Men posta ett par foton (gärna skarpa närbilder) så får vi se om experterna här kan tala om hur illa det är.
 
Det mesta av det vi kallar ogräs är ett- eller tvåårigt, får man det i gräsmattan och ideligen klipper av det så kommer det till slut att dö. Därför är det rätt så onödigt att hålla på med kemiska bekämpningsmedel. Risken finns ju dessutom att du får bekämpningsmedlen där du absolut inte vill ha dem.
Om du slår ner det som växer, fräser och sedan sår så kommer du att få både gräs och ogräs men gräset kommer att ta över på sikt. Nästa höst så kommer du ha en fin gräsmatta...
Såvida du inte har kirskål som Svartöra nämnde, den straffar dig genom att ju mer du klipper den ju mer växer den. Dock är den väldigt god att äta som sallad.
 
Dalbotös skrev:
kirskål [...] är [...] väldigt god att äta som sallad.
Det är en vacker tanke att hämnas på sina ogräs genom att äta upp dem! :)
 
Mikael_L
Hrm, det jag nu skriver bör du nog kolla upp, för jag har lite halvrisig pejl ...

Men i vilket fall har jag fått för mig att du ska inte bearbeta något innan round-up-behandling.

Tvärtom, låt det du vill slippa, växa ett litet tag, spruta sen RU på bladen. Då förs giftet ned till rötterna och tar kål på hela växten. Några veckor senare så snabbar du dig på att få ut gräsfrön innan nya saker hinner komma igång.

Det är i alla fall såsom jag uppfattat hur round-up fungerar.
 
Kanon bra feedback, jag skall upp och se när kakelnissen har kaklat färdigt väggarna kan jag passa på att ta en bild att lägga upp här..känns som lite ängsgräs och i våras var de en massa gula långa blommor..

Tack alla än så länge =D
 
Lite svårt att ge råd när det inte finns info vad det är för typ av ogräs eller hur stor ytan är.

Min erfarenhet av kirskål är att den faktiskt är ganska lätt att utrota om man klipper ner den hela tiden. Den klarar helt enkelt inte av att hållas kort och nedklippt utan mattas av allt eftersom.

Är det ettåriga fröogräs kan man få bort dem genom att rensa, rensa och åter rensa. Fungerar jättebra att "vända upp" dem med exempelvis kratta. Ettåringar som nate har svårt att gilla sådant.. Likaså kan de fleråriga hållas borta genom att man går ett par svängar och rejält rensar bort rötter.

Att ta till Round Up är något som man som trädgårdsamatör endast ska använda som en sista utväg tycker jag. Den är inte så oskyldig för marklevande organismer som det tidigare sagts. Bör endast anvöändas i riktigt akuta lägen. Har varit med om invasion av parksallat, en växt som genom sitt växtsätt täcker ytor mycket snabbt och tätt och medför att ca. 90 % av andra växter försvinner.
 
Jag har med framgång fräst upp jorden och sått gräs. Kirskålen har inte en chans i en gräsmatta. de ogräs som eventuellt finns kvar är sådana som troligen ändå kommer till gräsmattan inom några år. Vill man då använda gifter så finns ju stroller kombi. RU är något jag endast skulle använda på "omöjliga" växter och inte som en standardlösning.
 
Kanon, det här är bara ett åriga växtligheter som kommit upp så då förstår jag det som om gräset fungerar som ogräs rensare i sig självt. Det låter ju bra. Skall se om jag lyckas få upp en bild, gick Inge vidare när man surfar från telefonen. Får ordna de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.