Tjena!
Efter att ha sökt i forumet och försökt att google men utan gott resultat provar jag nu här!
Vad är magiska formeln för runda hål i snedtak?
Jag sätter gips i tak som är 45grader. Vertikalt genom tak går 280mm rökrör för öppen spis.

Hur får jag till en bra kapning?
 
  • Rökrör genom ett snedtak med oskivat område kring röret, och gipsskivor delvis monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dela gipsskivan i två delar, borra snett i bägge med gott om gipsskivor under (inklusive skiva två), skär av dem bägge i borrhålet, montera runt röret.
 
Jag skulle säga att du gör en någorlunda ok kapning och sedan sätter en täckring runt röret som döljer din grova håltagning. Se bild nedan där du kan skymta vad jag menar,

2.jpg
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Du vill rita en oval eller en ellips, tror jag. Men det låter som överkurs att skära gipset så.
För rörändan mot gipsskivan i önskad vinkel och rita med en tillräckligt lång penna konturen av röret.
 
Tomture61
E engdahl_86 skrev:
Tjena!
Efter att ha sökt i forumet och försökt att google men utan gott resultat provar jag nu här!
Vad är magiska formeln för runda hål i snedtak?
Jag sätter gips i tak som är 45grader. Vertikalt genom tak går 280mm rökrör för öppen spis.

Hur får jag till en bra kapning?
Mellan diffusionsplasten och röret måste du ha minst 50 mm till brännbart material .
Finns en gummiduk för ändamålet , för att få tätt .

För att rita ett ovalt hål så tag 2 st skruvar / spikar + ett lagom långt snöre , som du binder ihop till en stor ögla / loop / rund ring . Plus en penna då .
Kräver lite experimenterande med rätt avstånd mellan skruvar / rätt längd på snöre .
Men resultatet för en perfekt oval blir bäst med detta sätt .
 
Tack för snabba svar!
Frugan kom hem precis och hör mig frusta på övervåningen angående detta och säger då. Men vi har ju täckramar för det där i rummet brevid
Då fick jag ju mall och allt på köpet.

Ibland så.. knäck i hjärnan
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
E engdahl_86 skrev:
Tack för snabba svar!
Frugan kom hem precis och hör mig frusta på övervåningen angående detta och säger då. Men vi har ju täckramar för det där i rummet brevid
Då fick jag ju mall och allt på köpet.

Ibland så.. knäck i hjärnan
Hoppas du uppmärksammade mitt inlägg om avstånd till brännbart material + du måste isolera med stenull närmast rökröret .
Sotaren kan be dig göra om det när det är besiktningsdags .
Eller har du riktigt otur kan du stå utanför ett nedbrunnet hus .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hoppas du uppmärksammade mitt inlägg om avstånd till brännbart material + du måste isolera med stenull närmast rökröret .
Sotaren kan be dig göra om det när det är besiktningsdags .
Eller har du riktigt otur kan du stå utanför ett nedbrunnet hus .
Tja! Yes såg men missa att svara. Vi hade redan fått backning att brännbart låg för nära. Skall vara minst 50mm. Och detta är redan åtgärdat även fast det kanske inte ser ut så på bild. Närmasta trä ligger 70mm ifrån. Så ska vara grönt
 
Du har ju plast mot röret?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju plast mot röret?
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ju plast mot röret?
Ja det är från hustillverkaren hjältevadshus liksom reglarna som låg dikt mot innan. Träreglarna flytta själv, men plasten är ju för diffusionsspärr och ser troligen ut så på 100tal av deras hus. Hur skulle man få till det annars tätt?
 
Tomture61
E engdahl_86 skrev:
Ja det är från hustillverkaren hjältevadshus liksom reglarna som låg dikt mot innan. Träreglarna flytta själv, men plasten är ju för diffusionsspärr och ser troligen ut så på 100tal av deras hus. Hur skulle man få till det annars tätt?
Som jag skrev tidigare i tråden , finns gummiduk för ändamålet .
Brännbart är trä - plast - isolermaterial (förutom stenull) gips med papper på utsidan .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som jag skrev tidigare i tråden , finns gummiduk för ändamålet .
Brännbart är trä - plast - isolermaterial (förutom stenull) gips med papper på utsidan .
Ah såg nu att du skrev det. Men det får bli såhär. Som sagt har dom gjort likadant på 100tal hus.
Denna anslutning är dessutom 6m från "eldningen". Dom gånger vi eldar 3ggr som rekommenderas som max så har jag inte ens kännt någon skillnad på temp här på övervåningen när jag kännt på röret. Tror nog det är värre om den inte ligger öppen.
 
E engdahl_86 skrev:
Ja det är från hustillverkaren hjältevadshus liksom reglarna som låg dikt mot innan. Träreglarna flytta själv, men plasten är ju för diffusionsspärr och ser troligen ut så på 100tal av deras hus. Hur skulle man få till det annars tätt?
ok du gör förstås som du vill med ditt hus, det är du och din familj som ska bo och elda där och din diskussion med försäkringsbolaget vid problem. För egen del förstår jag inte att du vågar.

hustillverkaren verkar inte vara mycket att luta sig mot, de monterade ju trä mot röret?

Schaktet där röret går blir inte diffussionstätt via plasten utan via någon gummikrage avsedd för ändamålet. Mitt tips är att du gör EXAKT som det står i monteringsanvisningen för skorstenen. Den har en typgodkänd konstruktion för genomföringar som dessa.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ok du gör förstås som du vill med ditt hus, det är du och din familj som ska bo och elda där och din diskussion med försäkringsbolaget vid problem. För egen del förstår jag inte att du vågar.

hustillverkaren verkar inte vara mycket att luta sig mot, de monterade ju trä mot röret?

Schaktet där röret går blir inte diffussionstätt via plasten utan via någon gummikrage avsedd för ändamålet. Mitt tips är att du gör EXAKT som det står i monteringsanvisningen för skorstenen. Den har en typgodkänd konstruktion för genomföringar som dessa.
Skumt att det inte gjorts rätt från början ändå. Våningen under borde ju vara stora faran sådan fall. Huset byggdes 2007. Men övervåning görs nu.
 
Tomture61
E engdahl_86 skrev:
Ah såg nu att du skrev det. Men det får bli såhär. Som sagt har dom gjort likadant på 100tal hus.
Denna anslutning är dessutom 6m från "eldningen". Dom gånger vi eldar 3ggr som rekommenderas som max så har jag inte ens kännt någon skillnad på temp här på övervåningen när jag kännt på röret. Tror nog det är värre om den inte ligger öppen.
Här har du en installationsanvisning för Premodul skorsten .
Min sotare som besiktigade min egen installation kollade måtten till brännbart även på vinden (där det är minusgrader på vintern)
https://www.contura.eu/download/18....570093165/iav_Premodul_skorstenssystem_se.pdf
På sidan 7 ser du montering av gummiduken .
Tejpar gör man med aluminiumtejp (mot rökröret)
På sidan 10 ser du hur mycket isolering du kan ha vid genomföring genom tex tak .

Om du säljer huset så kanske den nya ägaren vill elda mer / hårdare , då kanske värmen stiger i rökröret uppe vid taket .
Får du en soteld i skorstenen så stiger tempen till 1000 gr i rökröret , vad tempen blir på utsidan är svårt att sia om .
 
Redigerat:
  • Gilla
engdahl_86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.