Hej! Jag vet att det finns trådar om detta men jag behöver ändå få lite mer klarhet. Vi har en TA 213 som styr värmen och jag vet att det har och göra med parallellkurvor osv. Men om den centralen styr temperaturen på vattnet ut i systemet, vad styr då donet med klockan på? Jag lyckas inte få upp värmen ordentligt i huset.

Elpanel med två vred, diagram, etikett "TA 213", märkt "Tour & Andersson AB - Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre termostat på vägg, blå knappar för temperaturinställning, klocka och svensk text, tour & andersson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sådan härlig syn, att se en TA 213 ute i landet som fungerar. Du vet hur du ställer kurvan hoppas jag. B är kurvan och beroende på om du är på den kalla sidan eller varma sidan i vårt land. MellanSverige är det lämpligt att ha kurva 5 och ställa om A till noll. Med A så ändrar man vattentemperaturen ut i huset, för kallt öka till 2 eller för varmt minska till 2. Det tar ett dygn efter varje ändring för få ett resuiat.
Då är det så att den delen på andra fotot är en innegivare som går att justera innetempen lite upp och ner, med den röda- Den blå är för nattsänkning och ställs in med antal ca grader som det ska göra. Det är en lucka framför uret. öppna den och se om det är några ryttare som sitter annorlunda, om alla är inskjutna så är inte nattsänkning aktiv och då har det ingen betydelse vad den blå står på.
Dessa ur har en förmåga att börja skramla/tjattra efter många års drif och finns inte att få tag på längre om inte någon glömt den på en hylla längst bak. Men jag har.
Hoppas att det har gett dig något
PS har själv 2 st 210U som funkat i 20 år nu och har samma funktion, utom i mina så är plats för Ur som inte fungerar.
 
Tack för svar! Nu när det är så kallt ställde jag ratt A på 5 och ratt B på 4. Hoppas att det blir bra. Angående uret så öppnade jag luckan och tog bort alla blå, då jag inte vill ha någon nattsäkning, funkar det så?
 
Jepp helt rätt med urets blå, nu ingen nattsänkning. Sen kan du ytterligare om innegivaren är kopplad justera utgående temp till huset lite, med att vrida på den röda- Står lite högt nu mellanrummet på markeringen är normalt läge och vrider du ner den så blir det kanske att öka på lite på A. Men vänta med att göra något nu och se vad som händer. Fungerar värmen så låt allt vara som det står nu. Vet inte men har tempen i huset åkt lite JOJO, då kan det vara så att nattsänkningen varit aktiv och den blå vredet står väldigt mycket mot minus, kan tänka mig ca 6 C som sänkning. Nu kan du för syns skull vrida ner den blå till noll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.