Enligt Tycothermals instruktioner (http://www.tycothermal.com/sweden/swedish/floor_heating/installation/t2quicknet/default.aspx) så fungerar det att lägga quicknetmattan direkt i klinkerfixet. Men det går även bra att först lägga ett tunt lager flytspackel. Jobbigt med olika alternativ...:mad:

Vad finns det för för och nackdelar med respektive variant? Som jag kan se det borde det vara enklare att lägga kakelfixet mot spacklet, men det bli ett extra moment i arbetet. Kostnadsmässigt kanske det inte blir någon skillnad. Den totala volymen flytspackel och/eller fix borde vara ungefär samma och pris dem emellan är väl snarlika.

Kanske finns det någon som har provat bägge varianter och har erfarenhet om detta?

Jag har ett 22 mm spångolv, och tänkte lägga golvgips, tätskikt och klinker. Då detta ej är ett våtrum och saknar golvbrunn, så blir det inget fall.
 
Jag är också på gång att lägga värmegolv och sedan klinker och har tittat speciellt på T2-alternativen.
Jag skulle köra en liten kaka med flytspackel om jag vore du. Fler fördelar än nackdelar.

+ Man får en jämnare spridning av värmen.
+ Enklare att applicera fixen på den jämna flytspackelkakan.
+ Inte så bra att trampa runt direkt på golvvärmemattan vid plattsättningen.

- Ett extra moment.
- En smärre extrakostnad.

Om man nu vill slippa extramomentet och extrakostnaden så skulle man nog kunna byta ut golvgipsen mot en större kaka flytspackel.

Nu är inte jag nån fackman, men det är detta som jag har kommit fram till efter att ha kollat runt med folk som vet och kan.
 
Det ska göras i följande ordning.
- Primer på golvet (så att inte det suger ur vattnet ur spacklet)
- Flytspackel
- Primer (så det inte suger ur vattnet ur fixet samt ökad vidhäftning)
- Fix och plattor.
 
Jag har nu bestämt mig för att följa BAS´s rekomendationer. Det där med andra lagret primer hade jag kunnat glömma, så tack för det tipset. Jag tycker det är självklart då man tänker på det, men det är ju alltid lättare att tänka med facit i hand...

Tack för tipsen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.