Hej,

Hur gör jag lättast för att koppla in min diskmaskin?
Rören är av stål?
Vad är lättast?
Klarar jag det själv och vad skulle det kunna tänkas kosta om jag lejer en VVS-montör som fixar det åt mig?
 
Vilket är ditt utgångsläge? Mer än att du har stålrör?

Ska du såga av ett stålrör så måste du ha tillgång till gängverktyg för att koppla på ett T-rör. Jag skulle vilja säga att det inte är ett nybörjar jobb men det är heller inte jättesvårt. Största problemet ligger i att ha rätt verktyg.
 
Utångsläget är väl som följer;
Rejält händing, pillat med lite kopparrör i mina dar men aldrig stål.
Har väl alla verktyg utom gängsnitt och gängtapp.
 
Kan du inte koppla på mellan diskbänksblandaren och järnröret? (för det måste väl vara ett järnrör du pratar om, inte stål??)

Glöm inte att du måste ha lättillgänglig avstängningskran för diskmaskin....
 
Det blir tyvärr svårt.
Kopplingen för detta sitter nämligen ovanför diskbänken. (bor i ett hus med allt orginal från 1956). Och järn är det säkert.
 
Ja då blir det nog till att såga av och gänga röret. Har ingen personlig erfarenhet men antar att det är ganska trixigt med att få till det, man kan ju inte gänga på en T-koppling mitt på ett rör utan att lossa på andra delar....

Kanske en ide att kapa båda rören och dra fram koppar/pex till en ny blandare med diskmaskinskran/anslutning? Eller det kanske finns en gängad krök eller likande där du kan koppla på.
 
Hej igen!

Hittade en koppling som var dold som tänkte gå från. Dock är jag inte säker på vad det är för dimention.
Röret är 16 mm. Vad motsvarar när jag skall köpa kopplingar? (både in, och utvändigt)

(har lite "problem" med rörmätandet, får resultat som växlar mellan 16 och 17)
 
Redigerat:
Är de galvröret du pratar om så är troligast att de är ett 3/8" rör . Annars så är gamla kopparrör 16 mm utvändigt. Järnrör mäts invändigt och 3/8" har ett anslutningsnummer som är 10mm.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.