Vad heter t kopplingen med inbyggd avstängare som man kan ha i ett rör i marken med frigolit över så det inte fryser?

Alltså inkommande vatten ska delas så en del går till en stuga på tomten och den delen vill jag kunna stänga av och gärna tömma om det går?

Man ska kunna stänga och öppna med en sådan lång pinne som är till för detta.
 
L
Det finns men är inte gratis ,den ska kopplas med ett T-stycke i mark , och vändas rätt
 
  • Sommarstugeventil typ AVK för dränering av rörsystem, visas med tekniska specifikationer.
Nej, det var ju ett jäkla rövarpris. 14-15 tkr plus moms i rek. pris. :crysmile:
 
  • Gilla
Guernsey
  • Laddar…
Lite väl dyrt. Kan någon länka till en godkänd kran utan dränering som man kan gräva ner till frostfritt och stänga och öppna med en lång pinne?
 
Finessen med "sommarstugeventilen" är att den är självdränerande och därmed finns ingen risk för frysning.
 
Okej men hur länge kan en sådan hålla utan att man ska behöva byta den för den blir ju svår att komma till även om man har den i ett rör när den ska ligga på frostfritt djup.
 
L
Har du möjlighet att ha ett rör ca 40 cm , rakt ner i backen , så går det att få ihop billigare
kanske 3000 : - inkl allt + lite eget arbete
 
En vanlig vattenpostventil borde göra jobbet:
https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=vattenpostventil
Via den lilla anslutningen dräneras slangen efter ventilen vid avstängning. Pem-anslutningar, T-rör etc får du gänga på själv så det blir som du vill ha det.

Se till att det är fall på ledningen ner mot ventilen, lägg gott om dränerande grus runt ventilen nere i marken som kan ta hand om det utrunna vattnet när du stänger ventilen och öppna någon kran i stugan efter avstängning så går det lättare att dränera ledningen.
 
PNO PNO skrev:
En vanlig vattenpostventil borde göra jobbet:
[länk]
Via den lilla anslutningen dräneras slangen efter ventilen vid avstängning. Pem-anslutningar, T-rör etc får du gänga på själv så det blir som du vill ha det.

Se till att det är fall på ledningen ner mot ventilen, lägg gott om dränerande grus runt ventilen nere i marken som kan ta hand om det utrunna vattnet när du stänger ventilen och öppna någon kran i stugan efter avstängning så går det lättare att dränera ledningen.

Måste jag inte ha en T koppling också eller hur går vattnet från inkommande till två hus?
 
Ta ett vanligt PRK t-rör och sätt en dubbelnippel av mässing i den anslutning som du vill ha den avstängbara ventilen i. PRK för 20mm slang har G20 gänga i anslutningarna, PRK för 25mm har G25 osv. Du behöver även en rak PRK anslutning för slangen ut ur ventilen.
 
L
Jag har ungefär samma som du vill ha , men mitt går till trädgårdslandet
se skiss om det kan vara ett uppslag och ide , mina ventiler sitter nere i botten av brunnen ,
och jag öppnar och stänger med pinne med klo på , det finns ventiler och kopplingar i plast som stoppar för 10bar , klart du kan använda PRK eller annan sort , upp till dig
Den här lösningen kostar inte många pengar
 
  • Skiss av en brunnskonstruktion med rörledningar och ventiler som förklaras med text och pilar för vattenflöde till hus och trädgårdsland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller prk bättre än plast när dom ligger under marken såhär? Dom är ju dock skyddade ändå i ett rör.
 
L Liteavvarje skrev:
Jag har ungefär samma som du vill ha , men mitt går till trädgårdslandet
se skiss om det kan vara ett uppslag och ide , mina ventiler sitter nere i botten av brunnen ,
och jag öppnar och stänger med pinne med klo på , det finns ventiler och kopplingar i plast som stoppar för 10bar , klart du kan använda PRK eller annan sort , upp till dig
Den här lösningen kostar inte många pengar
Vad är det för ventil dunhar som avstängare?
 
L
Vanlig kulventil med ett handtag och övriga kopplingar är i plast , julamodell bra pris , dras ihop med handkraft och lite till med polygrip , håller gott och väl för 10bar dom kan vara lite stora , blir lite trångt i brunnen , kanske bättre för dig att ha PRK , dom bitarna har rörgänga finns in och utvändig gänga och det kan bli lättare att koppla mot ventilerna då även dom har rörgänga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.