Jag är lite nyfiken på hur tillverkaren har tänkt här. Jag köpte en T-koppling för att förgrena en kabel till två.

Men själva plinten som medföljer har bara två anslutningar. Är meningen att man ska koppla in två kablar i en och samma anslutning? Hur löser en elektriker detta? Se bilderna.
 
  • Vattenkrananslutning och munstycksdelar på vit yta, suddig bakgrund med tecknade figurer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kabelgenomföring med märkning, gängade anslutningar, IP68 klassificering, tillverkad i Kina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stämmer. Jag har tre stycken och det är samma konstruktion samt att bilderna visar samma konstruktion också.

Någon idé på hur det är tänkt att man ska koppla?
 
Är det pinnar i T-stycket som mellanbiten ska tryckas in i. syns inte nu.
 
J jonaserik skrev:
Är det pinnar i T-stycket som mellanbiten ska tryckas in i. syns inte nu.
Det är ett metallstycke med skruvar. Så enda ”lösningen” är att trycka in två kablar i samma ände och skruva. Det funkar, men det lär ju knappast vara en korrekt installation eller?
 
Vad menar du med att det funkar att koppla ihop två kablar?

Mittenstycket ser ut att ha 5 hål i en cirkel, men sitter det alltså bara 2 kopplingsplintar (typ sockerbit, fast rund)?
Finns det plats att stoppa dit en tredje plint (tagen från en vanlig sockerbit)?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vad menar du med att det funkar att koppla ihop två kablar?

Mittenstycket ser ut att ha 5 hål i en cirkel, men sitter det alltså bara 2 kopplingsplintar (typ sockerbit, fast rund)?
Finns det plats att stoppa dit en tredje plint (tagen från en vanlig sockerbit)?
Det sitter tre kopplingsplintar och ja, som en sockerbit fast rund.

Om du tänker dig T-koppling så har du blå, brun och jordad från höger samt blå, brun och jordad från vänster. Dessa ska kopplas ihop med den som är uppåt.

Då tar du blå från vänster och blå från höger som ska kopplas in i plinten för den blå uppåt. Då måste du alltså stoppa in två blå kablar i ena änden på plinten och en i den andra.

Blå(vänster)+Blå(höger) — plint — Blå(uppåt)
Brun(vänster)+Brun(höger) — plint — Brun(uppåt)

Samma för jordad kabel.
 
Då borde det vara plats för 2 st 4 mm2 kablar i ett hål. T-koppling 0,5 till 4 mm2 enl länken.
Jag trodde det små grejer.

Två kablar i en skruvanslutning är inget konstigt.
Om den T-kopplingen är elektrikernas favorit vet jag inget om, men det borde väl gå att få i kablarna från höger och vänster, få ut ledarna genom mitten hålet och sen in i den stora ”runda sockerbiten” och sen trycka tillbaks dem lite när ledarna från andra hållet är anslutna och allt ska monteras ihop. Det kan nog vara lite pilligt.

Finns det någon märkning utöver IP68 och CE märket?

Edit: Kikade på en annan V-tac kopplingsbox och den såg ut att vara TÜV-godkänd, så det borde vara bra grejer testade av ett tyskt certifieringsinstitut. 👍
 
Redigerat:
Totte_S
Den här elektrikern hade nog löst det med en sån här:
3D-modell av en industriell komponent, försedd med flänsar, skruvar och anslutningar, gråskalig, CAD-design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
F Fred_J skrev:
Jag är lite nyfiken på hur tillverkaren har tänkt här. Jag köpte en T-koppling för att förgrena en kabel till två.

Men själva plinten som medföljer har bara två anslutningar. Är meningen att man ska koppla in två kablar i en och samma anslutning? Hur löser en elektriker detta? Se bilderna.
Elektriker använder nästan aldrig den typen av avgrening utan endera en kopplingsdosa eller om det är i mark så blir det en markskarv, troligen en gjutharts eller silikonskarv.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Den här elektrikern hade nog löst det med en sån här:
[bild]
Det är klart det går att lösa om jag köper något annat. Nu är frågan hur jag löser det med befintlig utrustning. Den jag köpt är ju till för att lösa en förgrening.
 
Det är ju bara att lägga dubbla trådar under skruven, får dom bara plats så är det inga problem.
 
E elmont skrev:
Det är ju bara att lägga dubbla trådar under skruven, får dom bara plats så är det inga problem.
Det är lite det som är frågan, om detta är en enligt reglerna korrekt installation eller inte?
 
  • Gilla
klali
  • Laddar…
Totte_S
Som sagts - om dubbla ledare får plats i en plint så är det helt ok i den delen.
I övrigt behöver man veta helheten för att säga om det är enligt reglerna. Den typen av koppling ser jag personligen inget annat användningsområde för än installationer under 50V. Typ trädgårdsbelysning.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
F Fred_J skrev:
Det är lite det som är frågan, om detta är en enligt reglerna korrekt installation eller inte?
Det har aldrig varit nått problem med dubbla ledare under samma anslutningsklämma, det som man måste vara vaksam på är att kontrakteringen blir bra och vad som är bra finns inte reglerat i några föreskrifter😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.